اخبار گردشگری

قدم زدن شخصیت های تاریخی در نمایشگاه گردشگری

هنرمندانی با پوشش و گریم ستارخان، ملاصدرا و شاه عباس در نمایشگاه بین المللی گردشگری قدم می زنند و کلوت های شهداد نیز به کمک آمده اند تا جاذبه های گردشگری ایران معرفی شود.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، از روز سوم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپا شده و تا روز ششم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

در سالن ۳۸ این نمایشگاه به اداره های کل میراث فرهنگی استانها اختصاص داده شده است. بازدیدکنندگان هنگام ورود به این سالن با نمایی از کافه لقانطه به عنوان اولین کافه کلاسیک در ایران مواجه می شوند این کافه در واقع غرفه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را تشکیل داده است.

در این نمایشگاه می توان کاخ تچر را به رنگ سفید در غرفه استان فارس مشاهده کرد که دکور غرفه استان فارس را تشکیل داده است. در این بخش از نمایشگاه چهار هنرمند که لباس کریم خان زند، لطفعلی، شاپور ساسانی و ملاصدرا را پوشیده اند راه می روند و اگر کسی سوالی درباره این شخصیت های تاریخی داشته باشد، آنها را راهنمایی کرده و این شخصیت های استان فارس را معرفی می کنند. با این اقدام آنها به بازدیدکنندگان یادآوری خواهند کرد که چه شخصیت هایی متعلق به این استان هستند.

اما همان جا رو به روی این غرفه، ستارخان و باقرخان نیز با همان گریم و پوشش اما به رنگ همان مجسمه هایی که در موزه مشروطه می توان دید، حضور دارند و افرادی که در نگاه اول تصور می کنند مجسمه آنها به نمایش گذاشته شده، با حرکت این افراد شگفت زده می شوند.
این اقدام را اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی انجام داده و در کنارش تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ معرفی می کند.

در این غرفه گروه های موسیقی و آیینی به اجرای مراسم می پردازند و افراد زیادی را در حال تهیه کردن فیلم و عکس به دور خود جمع می کنند اما رحیم عظیمی هنرمند معلولی که کارهای مینیاتوری اش به شهرت رسیده نیز در محدوده استان آذربایجان شرقی هنرش را به معرض دید می گذارد. در این بخش بازدید کنندگانی که تا کنون از همه جاذبه های آذربایجان شرقی دیدن نکرده اند با استفاده از نرم افزار ۳۶۰ درجه ای سفری به این استان خواهند داشت.

قزوینی ها هم با نمایش مار و عقاب و پرنده های مختلف سعی کرده اند پرنده نگری را در غرفه استان به نمایش بگذارند و بگویند که این استان ظرفیت پرنده نگری نیز در کنار بناهای تاریخی، سوغات و طبیعت گردی اش دارد. کرمانی ها هم ماکت کلوت های شهداد را به نمایش گذاشته اند و هر روز عصرانه گردشگری برگزار می کنند تا به این بهانه به اجرای برنامه های آیینی و شاد بپردازند.

در هنگام بازدید از نمایشگاه هر از گاهی صدای ساز و دهل از گوشه گوشه سالن ۳۸ به گوش می رسد و نشان می دهد که گروهی از هنرمندان آیینی به اجرای مراسم پرداخته اند. به سرعت دور این هنرمندان را بازدیدکنندگان می گیرند و به هرچند کوتاه فیلم هایی از اجرای این برنامه ها تهیه می کنند.

یکی از استانهایی که به اجرای چنین مراسمی می پردازد استان کهگیلویه و بویراجمد است که رقص دستمال آنها معروف است گاهی نیز کرمانشاهی ها و ایلامی ها و بختیاری های خوزستان به اجرای مراسم می پردازند و زمانی که بازدید کنندگان به خوزستان می روند متوجه می شوند که در بخش مرکزی غرفه نمادی از یک بنای تاریخی طراحی شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.