اخبار گردشگری

تعیین عرصه و حریم ۵۰ اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد

مسعود شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار طاقه خیرآباد، پل بریم، کاروان سرای خان عوض، آبشار کمر دوغ، مجموعه تاریخی چرزو و تل خسرو از جمله آثار تاریخی تعیین حریم شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: به‌منظور حفاظت از آثار باستانی و پیشگیری از ساخت و ساز در محوطه آثار تاریخی طرح‌های تعیین عرصه و حریم اجرا می‌شود.
شفیعی عنوان کرد: ۱۵۰ بنا و محوطه تاریخی این استان نیازمند اجرای طرح عملیات تعیین حریم است.
وی اظهار کرد: ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای عملیات تعیین حریم هر یک از این آثار میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.
شفیعی ابراز داشت: بر اساس برنامه ریزی ۱۰ اثر میراث فرهنگی امسال تعیین حریم می‌شود که طرح بازنگری تعیین حریم تپه تاریخی تل خسرو یکی از مهمترین این طرح‌هاست.
وی اظهار داشت: این تپه تاریخی که بر اساس کاوش‌های باستان شناسی در ابتدا ۲ متر ارتفاع داشته هم اکنون پس از ۶ هزار و ۸۰۰ سال قدمت ۲۰ متر ارتفاع دارد.
شفیعی گفت: تپه تاریخی تل خسرو با گذشت زمان ارتفاع آن بلندتر شده است.
وی با اشاره به اینکه اطراف این اثر تاریخی زمین‌های کشاورزی است افزود: با اجرای طرح تعیین حریم اختلاف میراث فرهنگی و بهره برداران زمین‌های اطراف به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن می‌شناسند.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کهگیلویه و بویراحمد


آثار تاریخی