اخبار گردشگری

مشکل منطقه گردشگری کویر مرنجاب نبود مدیریت واحد است

‘حسین انصاری فر’ روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: محوطه قلعه مرنجاب در مالکیت میراث فرهنگی، محیط پیرامون کاروانسرای مرنجاب در مالکیت یکی از شرکت‌های خصوصی، تاغزارها و مراتع جزو اراضی ملی و جاده نیز تحت مدیریت یک شرکت دیگر است.
وی افزود: شرایط کنونی منطقه نمونه گردشگری مرنجاب پذیرفتنی نیست و فقدان امکانات زیرساختی به عنوان یکی از ضرورت های اصلی توسعه حوزه گردشگری در شهرستان آران و بیدگل پاسخگوی نیازها نمی باشد.
رئیس کلوپ سافاری استان اصفهان بیان کرد: امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی مناسب و استاندارد از جمله زیرساخت‌های اساسی و ضرورت های توسعه حوزه گردشگری در هر منطقه است که به رغم استقبال مناسب مسافران داخلی و گردشگران خارجی، مرنجاب با تاسف فاقد آنهاست.
او اضافه کرد: ضعف امکانات زیرساختی در منطقه مرنجاب زمان حضور تعداد قابل توجه گردشگران به شدت نمایان می شود، به ویژه بیشتر تورهای خارجی که به مرنجاب سفر می کنند، مکانی استاندارد و با کمترین امکانات اقامتی شبانه ندارند.
انصاری فر یکی دیگر از مشکلات مرنجاب را حضور بی ضابطه علاقه مندان آفرود و سافاری عنوان کرد و گفت: سافاری مسئولانه مخالف محیط زیست و منابع طبیعی نیست و در این راستا کلوپ سافاری استان اصفهان آمادگی دارد برای ساماندهی خودروهای دودیفرانسیل گام های عملی بردارد که این مهم نیازمند همکاری بیشتر مسئولان است.
وی تصریح کرد: بحث جاده مرنجاب نیز باید با پیگیری مسئولان در کمیته طبیعت گردی کشور با تعامل وزارتخانه ها و سازمان های مختلف مطرح و ساماندهی شود و از این رو انتظار می رود که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور توجهی ویژه به این منطقه نمونه گردشگری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، فقدان استقرار دائم نیروهای امدادی، فوریت های پزشکی و انتظامی در منطقه، سرویس بهداشتی، پایگاه اطلاع رسانی جامع در مورد مرنجاب، کمبود اقامتگاه و در مقابل دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و ۴۰۰ هزار ریال از هر دستگاه خودروی سواری و اتوبوس و ارایه نکردن خدمات در قبال آن از دیگر کاستی های بارز این منطقه می باشد.
تغییرهای ناشی از میزان و شدت استفاده از محیط کویر و در نهایت تخریب سیمای کنونی مرنجاب از دیگر مسائلی می باشد که عده ای از دوستداران محیط زیست منطقه و استان را مشغول خود کرده است.
منطقه نمونه گردشگری مرنجاب با بیش از ۵۵ کیلومتر جاده خاکی در شمال شهرستان آران و بیدگل از بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می شود.
درخت های گز، تاغ و گون در کنار گونه هایی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و به گفته برخی یوزپلنگ پوشش گیاهی و جانوری پربار مرنجاب را شکل می دهد.
نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی هفتگی از جاذبه های دیدنی و گردشگری کویر مرنجاب از توابع آران و بیدگل دیدن می کنند.
شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
خبرنگار: حسین منصوری فر**انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کویر مرنجاب


آران و بیدگل