اخبار گردشگری

نسل، روستایی زیبا و گردشگر پذیر در شهرستان سروآباد

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سروآباد از معدود شهرستان هایی است که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند، روستاهایی زیبا و با ظرفیت های گردشگری که هر سال میزبان مسافران و مهمانانی از داخل و خارج کشور است.
در این گزارش به معرفی روستای نسل می پردازیم، روستایی زیبا و گردشگر پذیر در ۹ کیلومتری شهر سروآباد مرکز این شهرستان که در دهستان رزاب بخش مرکزی واقع است.
این روستا بدلیل واقع شدن در پای کوه و وضعیت مسیل بودن آن در زبان کردی به معنای ‘که نه ته قیاو’ زمینی که سیل زده باشد و همچنین باعث تخریب آن شده باشد و در جای دیگر به معنی آینده است.
از نظر تاریخی سند معتبری که حاکی از قدمت روستای نسل باشد در دست نیست اما براساس قبور و آثار تاریخی به جا مانده بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.
موقعیت و وضعیت جغرافیایی روستای نسل به مختصات طول جغرافیایی ۲۶/ ۴۶ و عرض جغرافیایی ۱۸/۳۵ و ارتفاع متوسط هزار و ۵۴۰ متر که در ۱۲ کیلومتری جنوب شرق شهر سروآباد قرار گرفته است.
فاصله روستا از سایر روستاهای همجوار بخش مرکزی به این ترتیب است که تا مرکز دهستان یعنی روستای رزاب پنج کیلومتر، فاصله تا روستای گوشخانی ۲ کیلومتر، فاصله تا روستای کرآباد پنج کیلومتر و فاصله آن تا روستای خانقاه رزاب هشت کیلومتر فاصله دارد.
نوع راه روستایی از مرکز شهرستان یعنی سروآباد تا روستای نسل به طول ۱۲ کیلومتر آسفالت است و امکانات روستا شامل برق، مخابرات، گاز، دهیاری، دبستان و مدرسه متوسطه اول و آب آشامیدنی لوله کشی است و فاز اول طرح هادی آن در سال ۹۰ – ۸۹ اجرا شده است.
اطلاعات جمعیتی، قومی و اجتماعی روستای نسل براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ شامل ۱۹۰ خانوار با ۶۱۲ نفر جمعیت است.
طوایف و گروه های ساکن روستای نسل شامل طایفه رستم، طایفه بهرام (باله)، طایفه درویش کریم، طایفه سلیم، طایفه صالح (ساله)، طایفه علی مراد و طایفه صادق است.
محلات روستای نسل، میرحج، به ردی (پایین روستا)، حوضه کونه (حوض کهن)، محله آسیاب و سه ربه رد است.
مهمترین فعالیت ساکنان روستای نسل، دامداری، کشاورزی، باغداری و تجارت است و مهمترین محصولات کشاورزی آن گندم، جو، نخود و صیفی جات و مهمترین محصولات باغی شامل انگور، گردو، زردآلو، سیب و گلابی است.
مزارع و باغات روستای نسل شامل توه ره ش (توت سیاه)، خورزگه، بانا جرمو، نیامه ران، ده کون، حه شوله لادی، باورمال و مله پیازان است.
کوه های اطراف روستای نسل شامل سه رمه رز، کوره میانه، هلونان، هه واره به رزه، هه رد حسینی و سنگر سید عطا است و مهمترین چشمه های روستای نسل کانی چه رمو (چشمه سفید)، کانی هه فت سولان و چاوک حه شوله است.
ویژگی های طبیعی روستا پایکوهی دارای آب و هوای کوهستانی است، عوارض طبیعی شامل جنگل درختان بلوط و مازو و رودخانه ای فصل و همچنین کوه های اطراف روستا است، مهمترین گونه های درختی در این روستا شامل بلوط، ارغوان، بنه، گلابی وحشی و زالزالک است و دارای گیاهان دارویی شامل گل گاوزبان، پونه، خاکشیر و گیاهان صنعتی گون (کتیرا) است.
منابع آبی روستای نسل چشمه، چاه و رودخانه فصلی است.
به گزارش ایرنا، شهرستان سروآباد با جمعیت ۵۲ هزار نفری، دارای ۲ شهر، ۲ بخش، ۷۳ روستا و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع است.
این شهرستان از سمت غرب با کشور عراق، از شمال به شهرستان مریوان و از جنوب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود.
۶۳ روستای شهرستان در بخش مرکزی و ۱۰ روستای آن در بخش هورامان واقع شده اند که بسیاری از روستاهای آن گردشگری و تعدادی نیز به ثبت ملی رسیده اند.
خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار: سلیمانی
۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


روستای نسل


گردشگری


سروآباد