اخبار گردشگری

۴۰ نقطه گردشگری دریایی در حوزه رودخانه اروند و کارون شناسایی شد

به گزارش ایرنا محمد محسنی سه شنبه در نشست خبری در سالن اجتماعات بندر و دریانوردی خرمشهر، گردشگری را به عنوان رکن چهارم اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود:طراحی نقشه جامع گردشگری در اروند و کارون به عنوان اطلس گردشگری انجام شده و ۴۰ حوزه گردشگری و تجارت در حاشیه این رودخانه ها شناسایی شده است.
وی افزود:مرکز آموزش گردشگری دریایی اروند و کارون با مشارکت بخش خصوصی و پشتیبانی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر اسفند امسال در این شهرستان راه اندازی می شود.
وی تقویت بین گردشگر و جوامع محلی به عنوان ذینفع گردشگری را از اهداف راه اندازی این مرکز عنوان کرد و گفت: در هر دوره از آموزش تور لیدر در منطقه کوی آریا خرمشهر ۲۰ نفر آموزش لازم را فرا می گیرند.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود:هدف از آموزش و تربیت تور لیدر گردشگری به عنوان مبلغان گردشگری در حوزه دریایی و همچنین آموزش جوانان محلی برای ایجاد اشتغال پایدار در مرکز آموزش گردشگری است که به زودی فراخوان آموزش گردشگری منتشر می شود.
محسنی ادامه داد:برای نخستین بار با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی مجوز فعالیت انجمن جت اسکی در اروند و کارون گرفته شده است.
وی گفت: برای نخستین بار موافقت احداث هشت پست اسکله گردشگری دریایی در کارون و اروندرود از طریق سازمان بنادر و دریانوردی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال نیز گرفته شده است.
وی افزود:به زودی برای جذب سرمایه گذاری در خرمشهر به عنوان منطقه اروند و کارون در بحث کریدور تجاری جدید دریایی همایشی برگزار می شود.
وی حوزه گردشگری را از حوزه های غنی، کارساز و مشکل گشای بیکاری جوانان بیان کرد.
محسنی اظهارکرد: سازمان منطقه آزاد اروند اجرای طرح های اقتصادی در حوزه گردشگری دریایی را پذیرفته و هشت درصد از سود فعالیت، صنایع و پروژه های سرمایه گذاری گردشگری دریایی را تقبل کرده است.

** توسعه پایانه کانتینری خرمشهر
مدیرکل اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، طرح توسعه ظرفیت پایانه کانتینری را از طرح های بزرگ بندر خرمشهر عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این پایانه کانتینری وسعت آن به پنج برابر می رسد.
محسنی، اعتبار تخصیص یافته برای افزایش ظرفیت پایانه کانتینری بندر خرمشهر را معادل یکهزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این پایانه در مساحت ۱۶ هکتار برای تخلیه و بارگیری با ظرفیت ۳۵۰ هزار (تی یو) کانتینر تا نیمه نخست سال ۱۳۹۷ به بهره برداری می رسد.
وی اظهارکرد:بحث ایجاد کریدور اقتصادی و ترانزیت کالا بین بنادر شهید باهنر و بندر خرمشهر با استاندار و اعضای کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان و خوزستان مطرح شد که بخشی از ترانزیت کالا از طریق دریا به دیگر کشورها می تواند در رونق اقتصادی موثر واقع شود.
محسنی افزود: با توجه به اینکه بندر باهنر رتبه نخست صادرات کالا را دارد، می توان بخشی از ترانزیت کالا را از طریق دریا به مقصد خرمشهر و کشورهای خارجی صادر کرد و این امر با توجه به قیمت تمام شده کالا نسبت به ترانزیت جاده ای کاهش می یابد و به طور قطع برای بازرگانان مقرون به صرفه است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین گفت: از مجموع ۳۹ فروند شناور غرق شده شناسایی شده در آبراه اروند، ۲۱ فروند شناور خارج سازی شده است.
وی میزان اعتبار برای خارج سازی شناورهای مغروقه در رودخانه اروند را ۶۲۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: طرح خارج سازی ۳۹ فروند شناور مغروقه از نیمه دوم سال ۹۵ آغاز شد و تاکنون ۲۱ فروند خارج سازی و ۱۸ فروند دیگر باقی مانده است.
وی گفت: از سال ۷۲ تاکنون ۱۸۲ فروند شناور مغروقه از آبراه اروند و رودخانه کارون خارج شده که ۵۷ فروند آن از اروند و ۱۲۵ فروند آن از رودخانه کارون بوده است.
به گزارش ایرنا خرمشهر به دلیل واقع‌ شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است.
نخستین اسکلهٔ خرمشهر در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و در جریان پهلوگرفتن یک فروند اقیانوس‌پیما به بهره‌برداری رسید.
بندر خرمشهر یکی از بنادرکانتینری کشور در خلیج فارس بوده و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن فراهم است.
توسعه پایانه بندر خرمشهر و ساخت یک پایانه استاندارد در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار در دستور کار قرار دارد.
۷۱۰۰/۷۱۶۵ / ۶۰۳۷/
خبرنگار: کمیله حجازی ** تنظیم: حمید رضا ترابی فرد **انتشاردهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*


اقتصاد


اداره بندر و دریانوردی


گردشگری دریایی


خرمشهر