اخبار گردشگری

امامزاده تورار ،یادگار دوره سلجوقیان در دیلمان

بنای این بقعه یکی از قدیمی ترین بناهای مذهبی استان گیلان به شمار می رود که در بخش پیرکوه شهرستان سیاهکل واقع شده و در اطراف آن دشت های وسیعی وجود دارد و تا شعاع ۱۰ کیلومتری آن در واقع هیچ آبادی ای دیده نمی شود . در فاصله ۱۰ کیلومتری آن روستای جلیسه و بعد کلیشوم واقع شده است که هر ساله در ایام محرم مردمان آن دیار مراسم علم وا چینی را برای این امامزاده برگزار می کنند.
این بنای مقدس همواره از دوران قدیم تا الان مورد احترام اهالی منطقه بوده است طوری که اگر مسیری میخواستند بروند و بار سنگینی داشتند در آنجا به امانت می گذاشتن و ۶ ماه دیگر می رفتند و بار خود را صحیح و سالم تحویل می گرفتند و این نشان از اعتقاد بالای مردم به این امامزاده داشته است .
تا قبل از زلزله ی سال ۶۹ یک تا دو خانواده به عنوان متولی امامزاده در آنجا زندگی میکردند که بعد زلزله دیگر کسی در نزدیکی آن زندگی نمی کند.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سیاهکل در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : قدمت بنای امامزاده تورار براساس پرونده ثبتی موجود به قرن پنجم و ششم هجری قمری برمی گردد که در این دوران حکومت غالب سلجوقیان بوده اند .
محمد باقری افزود: این بنا ۱۲/۴/۸۴ با شماره ۱۲۰۰۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
وی با اشاره به اینکه این امامزاده در دوران قدیم یک مسیر ارتباطی استراتژیک بود گفت : کاروان ها و افراد از مسیر این امامزاده به روستاهای کلیشوم و بعد آن به بخش مرکزی ایران از جمله قزوین می رفتند ولی الان تقریبا در زمستان ها مسیر به علت برف بسته شده و در بقیه ایام سال تقریبا به علت نا مناسب بودن جاده استفاده نمی شود .
وی در مورد معماری بنای این امامزاده هم توضیح داد: منطقه ای که امامزاده در آن واقع شده چون که از لحاظ آب و هوایی و جغرافیای بیشتر به قزوین شباهت دارد سبک معماری این بنا هم شبیه آثار موجود در فلات مرکزی ایران است و با آثار مذهبی که در جلگه ساخته شده فرق می کند .
باقری یاداور شد: این بقعه علاوه بر مرمت های خودجوش مردمی ، تاکنون دو بار توسط میراث فرهنگی مرمت و مقاوم سازی شده که آخرین بار در پاییز ۹۶ بود .
وی با اشاره به اینکه قسمت های خارجی بنا مرمت شده است افزود: هنوز برای اینکه بنا به مکانی مناسب برای زیارت تبدیل شود نیازمند یکسری مرمت جهت زیباسازی است اما برای استحکام اثر اقدامی لازم نیست .
بقعه امام زاده تورار یکی از مکان های قدیمی و مذهبی گیلان و سیاهکل است که برای زیارت آن باید از به بخش دیلمان و پیرکوه شهرستان سیاهکل سفر کرد و بعد از گذشتن از روستای جلیسه به این مکان تاریخی و مذهبی می رسید که زیبایی دشت های اطراف این امامزاده مکان مناسبی را برای زیارت و تفریح برای افراد فراهم می کند.
در شهرستان سیاهکل حدود ۶۵ امامزاده وجود دارد که به گفته کارشناسان علویان در دوران حکومت امویان و عباسیان به ایران روی می آوردند و در این میان استان گیلان به علت اینکه بیشتر در امان بودند و نیز فرهنگ مهماندوستی و آزادگی مقصد بسیاری از این بزرگان بود.
مرمت این بناهای تاریخی و ایجاد شرایطی برای نگهداری مناسب از آن ها می تواند این بقاع را به صورت جاذبه های مذهبی گردشگری در منطقه در آورد.
گزارشگر: لیدا حاجی پور **انتشار دهنده: بابایی
۷۲۹۷ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


مذهبی


گیلان