اخبار گردشگری

تهران، میزبان گردشگری ایران و جهان- علی اصغر مونسان*

رشد صنعت گردشگری در جهان با چنان شتابی اتفاق افتاد که طی ۶۷ سال یعنی از سال ۱۹۵۰ که شمار گردشگران در سراسر جهان فقط ۲۵ میلیون نفر بود تا سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۵۲ برابری شمار گردشگران بین‌المللی بوده‌ایم و امروز گردشگری جایگاه خود را به عنوان سومین صنعت سودآور جهان تثبیت کرده است، اما مقایسه آمار جهانی با وضعیت گردشگری کشورمان، با وجود ظرفیت‌های بالقوه و زمینه‌های مساعد توسعه گردشگری در ایران، تصویر رضایت بخشی ارائه نمی‌دهد.آمار سالانه ۵ میلیون نفری ورود گردشگر به کشورمان به تنهایی روایتگر سهم اندک ایران از سفره عظیم این صنعت درآمدزا و رو به رشد است و بدون شک برای ایفای سهم واقعی مان از اقتصاد سفر نیازمند برداشتن گام‌هایی بلند هستیم.
نگاهی به داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشورمان نشان از غنای ایران در جاذبه‌های گردشگری دارد. وجود یک میلیون اثر تاریخی، فرهنگی، بیش از ۳۴۰۰۰ اثر ثبت شده به عنوان آثار ملی و ثبت ۲۲ اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از کشور‌های برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار داده است.
کشور ایران با چنین ظرفیتی در کنار برخورداری از امنیت مناسب و عوامل مثبت و تسهیل کننده‌ای هم چون اشتیاق فزاینده گردشگران برای تجربه سفر به ایران، همکاری روز افزون بخش خصوصی، تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و عزم راسخ دولت برای اولویت‌دهی به این صنعت، دارای زمینه‌هایی مناسب برای عینیت بخشی به چشم‌انداز ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۵ است.
دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای خروج این صنعت از رکود و ایفای سهم واقعی گردشگری در اقتصاد کشور جزم کرده است. در این میان برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر و کارآمد در معرفی مقاصد گردشگری، با فراهم‌سازی امکان ارتباط چهره به چهره
بین عرضه کنندگان و مصرف کنندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاری های درون بخشی و بین بخشی می‌تواند نقشی مؤثر در معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و رو به رشد ایفا کند.
بر این اساس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن حضور فعال در رویدادهای جهانی مربوط به حوزه‌های فعالیت خود، برگزاری و توسعه کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را در دستور کار قرار داده است. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در عین حال تنها رویداد رسمی نمایشگاهی کشورمان در حوزه صنعت گردشگری
و هتلداری است که در تقویم سازمان جهانی گردشگری به ثبت رسیده
و مورد تأیید و توجه این سازمان است؛ از جمله رویدادهای متفاوت نمایشگاه گردشگری امسال رونمایی از سامانه یکپارچه و هوشمند راهبردهای مدیریت صنعت گردشگری کشور است و همچنین در نمایشگاه امسال، گردشگری استان‌ها متناسب با ظرفیت‌های پایه‌ای هر استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا نوعی رقابت و پویایی بین ۳۱ استان کشور برای معرفی و عرضه تمام داشته‌ها و توانمندی‌هایشان در راستای جذب گردشگر داخلی و خارجی ایجاد شود.
این نمایشگاه فرصتی برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی ایران و سایر کشورهای شرکت کننده در ارائه انواع خدمات گردشگری است و افزون بر این، مجالی را فراهم می‌کند تا مخاطبان داخلی و خارجی این رویداد با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ۳۱ استان ایران‌زمین آشنا و به تجربه کردن آن ترغیب شوند.
حضور ۴۳۰ شرکت داخلی و ۷۰ شرکت خارجی و نمایندگان ۲۱ کشور فعال حوزه گردشگری در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که از سوم تا ششم بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود نمایی عمومی از وضعیت و ظرفیت‌های گردشگری ایران و جهان برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد.
ارتقای جایگاه صنعت توریسم و ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر در جامعه، آشنایی عموم مردم با سازمان‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌ها و نهادهای متولی امر گردشگری، معرفی امکانات و ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری و هتل‌داری و ترغیب و تشویق افراد، شرکت ها و مؤسسات به ورود و فعالیت در این دو بخش، آشنایی دست اندرکاران با نوآوری‌ها، ظرفیت‌ها و استانداردهای جهانی گردشگری، ایجاد زمینه‌های مناسب به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور و از همه مهم‌تر فراهم کردن بسترهای لازم جهت افزایش ورود گردشگر به کشور، از جمله اهداف و کارکردهایی است که می‌توان برای این رویداد مهم گردشگری کشورمان برشمرد.
*معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
منبع: روزنامه ایران ۰۳/۱۱/۱۳۹۶
پژوهشم**۱۱۹۷**

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


علی اصغر مونسان


داخلی