اخبار گردشگری

سفیر اتریش در تهران: حفظ برجام به نفع جهانیان است

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، «اشتفان شولتز» شامگاه گذشته در آیین گشایش جشنواره غذای اتریش در هتل پارسیان آزادی تهران اظهار کرد: زمان امضای برجام در وین در سال ۲۰۱۵ پشتیبانی از ایران به ویژه حق این کشور در خروج از تحریم های اقتصادی مرتبط با برنامه هسته ای و حق این کشور برای خروج از انزوای اقتصادی در کانونی سیاست های اتریش بوده است.
وی افزود: اتریش با همه امکانات خود در برابر چالش های ایجاد شده ایستاده است و وظیفه خود را برای حفظ و نگاه داشتن توافق هسته ای انجام خواهد داد.
شولتز آرزو کرد امسال سالی طلایی برای مناسبات ایران و اتریش باشد و یادآور شد: روابط دوجانبه ما قوی و مبتنی بر تاریخ ۵۰۰ ساله تماس های دیپلماتیک گسترده است؛ این تماس ها ۱۶۰ سال پیش به سطح روابط دیپلماتیک کامل بین دو کشور ارتقا یافت و علاوه بر این، امسال شصتمین سالروز مجمع فرهنگی اتریش در ایران را نیز جشن می گیریم.
سفیر اتریش در تهران گفت: یکی از نقاط قوت بین ایران و اتریش روابط گسترده و علاقه های مشترک دو ملت است که از هفت قرن پیش شکل تازه ای به خود گرفته است.
وی تاکید کرد: حضور ۳۰ هزار نفر که با ریشه های ایرانی در اتریش زندگی می کنند و حضور بیش از ۳۸۰ اتریشی که در ایران زندگی و کار می کنند سبب توسعه اجتماعی و تحکیم روابط دو کشور شده است.
شولتز ادامه داد: اتریش و ایران در زمینه های تجاری، پژوهشی و دانشگاهی همکاری هایی دارند و اتریش از تماس های فرهنگی با ایران بهره ها برده است و برخی از فنون غذا مثلا طریقه آسیاب کردن گندم در طول تاریخ از ایران به ما رسیده است یا اینکه با نگاهی به تاریخ، ایران انواع جدیدی از دانه های غلات و گیاهان از قبیل گردو را به اروپا فرستاده است.
وی یادآور شد: این رویداد (جشنواره غذای اتریش) برای ملموس کردن تعاملات فرهنگی و برای به اشتراک گذاشتن روابطی ست که در طول قرن ها به طور پایدار شکل گرفته است و امیدواریم جرقه ای برای شروع روابط تازه اقتصادی و تجاری باشد.

** عزم ایران و اتریش برای توسعه روابط با تفاهمنامه های اجرایی تا سال ۲۰۲۰
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این آیین با تاکید بر روابط خوب دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش در یکصد و شصتمین سال روابط دیپلماتیک خود هستند.
محمد حسن طالبیان یادآور شد: پیش تر روابط دو کشور از دوره صفوی در ایران تاکنون تداوم داشته است و اکنون نیز به دلیل نزدیکی دیدگاهها با اتریش روابط حسنه ای داریم.
وی ادامه داد: تعاملات و ارتباطات فرهنگی، علمی و دانشگاهی یکی از برجسته ترین بخش های مناسبات دو کشور را تشکیل می دهد که این مهم بر تحکیم روابط اقتصادی دو کشور نیز موثر بوده است.
طالبیان افزود: یادداشت تفاهم های متعددی برای همکاری در زمنیه های مختلف از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ توسط مقامات دو کشور به امضا رسیده است.
وی گفت: خط پروازی هواپیمایی اتریش به تهران، اصفهان و شیراز از مباحث مورد توجه است که بر گسترش روابط گردشگری دو کشور تاکید دارد.
طالبیان ادامه داد: در زمینه همکاری های دو جانبه میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز تفاهمنامه ای بین پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران و آکادمی علوم اتریش در سال ۲۰۱۵ و یادداشت تفاهم همکاری بین موزه های ایران، بریتانیا و اتریش در سال ۲۰۱۶ به امضا رسید.
وی اضافه کرد: در سالهای اخیر به واسطه توسعه چشمگیری فناوری اطلاعات در فضای مجازی از یک سو و تغییر ذائقه گردشگران برای کسب تجارب جدید از سوی دیگر، میراث ناملموس و گردشگری متحول شده است و یکی از نتایج آن شکل گیری گردشگری غذایی یا شناخت مهارت غذاهای جدید به عنوان میراث ناملموس است.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مردم همانگونه که به دنبال تجارب جدید در موسیقی و هنر هستند به دنبال تجربه های جدید غذایی نیز هستند که علاوه بر امتیازهای اقتصادی به مفاهمه فرهنگی کمک می کند.
وی اضافه کرد: ایران یکی از غنی ترین سفره های جهانی در ایران است که با داشتن تنوع فرهنگی و قومی ۲۲۰۰ نوع غذا و ۱۰۹ نوع نوشیدنی و انواع شیرینی و غذا در ایران شناسایی شده است و انتخاب شهر رشت به عنوان شهر خلاق جهانی غذا توسط یونسکو موید این مطلب است.
رئیس شورای حکام میراث ناملموس ایران یادآور شد: این جشنواره فرصت مغتنمی است برای آشنایی مردم ایران با فرهنگ غذایی اتریش و امیدوارم سرآغازی برای تقویت مراودات دو کشور در حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی باشد.
جشنواره غذای اتریش در تهران از شامگاه دوم بهمن در هتل پارسیان آزادی آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد.
حضور حجت الاسلام محمدمهدی تسخیری رئیس شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور، هادی ساعی و چهره های سینمایی چون خسرو سینایی، آزاده صمدی، نفیسه روشن از نکات قابل توجه این مراسم بود.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


برجام


میراث فرهنگی


سفیر اتریش