اخبار گردشگری

سالانه ۱۰۰ هزار گردشگر از آثار تاریخی شهرستان ری بازدید می کنند

به گزارش ایرنا، امیر مسیب رحیم زاده عصر دوشنبه در هفتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه در شهرستان ری ۱۹۷ اثر باستانی مشتمل بر بنا، محوطه، تپه، امامزاده و بقاع متبرکه شناسایی شده است افزود: این ۱۰۰ هزار گردشگر بدون احتساب زائران بقاع متبرکه و امامزادگاk واجب التعظیم است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ری با وجود حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) و حرم مطهر امام خمینی(ره) پس از مشهد و قم سومین شهر زیارتی کشور است اظهار کرد: بر اساس آمار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) سالانه هشت میلیون نفر به زیارت این حرم مطهر مشرف می شوند.
رحیم زاده ادامه داد: کمبود هتل و مهمانسرای مناسب برای اسکان زائران و گردشگران در شهرستان به شدت احساس می شود که در این زمینه اداره میراث فرهنگی شهرستان ری اقداماتی مانند احداث هتل فرودگاهی و احداث هتل ۲۵۳ اتاقه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) را در دستور کار خود قرار دارد.

** ۶ اثر تاریخی شهرستان ری تعیین حریم شده اند
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان ری در بخش دیگر سخنان خود به آثار تاریخی ثبت شده در شهرستان ری اشاره کرد و افزود: ۳۹ اثر از مجموع ۱۹۷ اثر تاریخی شهرستان ری ثبت ملی شده اند که از این میزان ۶ اثر توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان ری تعیین حریم مصوب شده اند.
رحیم زاده اضافه کرد: تعیین حریم مصوب در جهت جلوگیری از ساخت و ساز در حریم اثر تاریخی اجر می شود که در آن رعایت ارتفاع ساختمان های مجاور نسبت به اثر تاریخی نیز باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه مرمت آثار باستانی شهرستان ری سالانه ۱۰ میلیارد ریال هزینه دارد گفت: اداره میراث فرهنگی شهرستان ری از سال ۸۴ تا به حال ۳۵ اثر تاریخی این شهرستان را مرمت کرده است که در حال حاضر ۳۵ اثر دیگر نیز نیاز شدید به مرمت دارد که در صورت تامین بودجه این کار نیز صورت خوهد گرفت.
رحیم زاده در ادامه به بخش صنایع دستی شهرستان ری اشاره کرد و یادآور شد: ۳۰ رشته از ۱۵۲ رشته شناسایی شده در صنایع دستی کشور در شهرستان ری فعالیت دارند که هنرمندان این رشته بخاطر وضعیت بد بیمه ها خیلی در این صنعت باقی نمی مانند.
وی با بیان اینکه ۱۰۹ پروانه انفرادی تولید صنایع دستی در شهرستان ری صادر شده است افزود: متاسفانه با وجود انواع بسته های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی در حوزه صدور پروانه کارگاهی هنرمندان بخاطر وضعیت بد بیمه و پرداخت نکردن وام کم بهره از سوی بانک های عامل از این کاراستقبال نمی کنند.
رحیم زاده از تشکیل یک شهرک صنعتی حجاری سنگ در شهرک صنعتی شمس آباد خبر داد و تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت شهرک های صنعتی منعقد شده قرار است ۲۴۰ سوله به تعاونی حجاران سنگ داده شود تا در این شهرک آثار هنری تلفیقی سنگ با سایر هنرهای ایرانی ایجاد شود.
هفتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان ری عصر دوشنبه با حضور حسن خلیل آبادی و حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، رحیم زاده رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان ری و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرستان های ری برگزار شد.
۳۲۱۸/۶۰۰۳
خبرنگار: امیر جعفری – انتشار: روح اله صائب

انتهای پیام /*


اجتماعی


شورای شهر


میراث فرهنگی


شهرستان ری