اخبار گردشگری

استفاده از تورهای گردشگری مطلوبترین شیوه سفر زائران عراقی به قم است

عیسی رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اهتمام جدی حوزه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور برای سامان بخشیدن به نحوه مسافرات زائران یاد شده به کشور، اظهار داشت: به تازگی کمیته سامان دهی مسافران و گردشگران عراقی تحت نظر معاونت مذکور و با عضویت نمایندگانی از دستگاه های مختلف کشوری و استان هایی نظیر قم، کرمانشاه، ایلام، خراسان رضوی و خوزستان که بیشترین حجم حضور زائران عراقی را در خود دارند، با هدف بررسی مشکلات موجود در خصوص روادید، حمل و نقل و گردشگری سلامت تشکیل شده است.
وی با اشاره به ورود سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر غیر ایرانی به شهر مقدس قم، افزود: در میان این زائران که شیعیان عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، لبنان، بحرین و همچنین کشورهای اروپایی از جمله آن ها به شمار می آیند، برخی از زائران عراقی به صورت غیر هدایت شده وارد کشور می شوند.
رضایی با یادآوری این که به طور معمول زائرانی که از طریق تورهای مسافرتی اقدام به سفر می کنند، محل اسکان و اماکنی که قصد بازدید از آنها را دارند، مشخص است، افزود: بخشی از زائران عراقی بدون روادید و به کمک دلالان وارد کشور می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی قم هدف سفر ۱۵ تا ۲۰ درصد از زائران عراقی را استفاده از خدمات درمانی توصیف کرد و افزود: بیشتر زائران این کشور، زیارتی و تفریحی هستند که دلال ها در ورودشان نقش واسطه دارند و به همین علت احتمال وقوع برخی حوادث نیز وجود دارد که با سامان دهی آنها باید از وارد شدن هر گونه آسیب از ناحیه دلالان جلوگیری شود.
وی با بیان این که تا چندی قبل یکی از آژانس های مسافرتی قم با استقرار در ترمینال و پایانه مسافربری شهر این مساله را سامان دهی می کرد، افزود: تنها درصد کمی از زائران عراقی از طریق پایانه وارد شهر قم می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی قم ارتباط و تعامل بخش خصوصی ۲ کشور ایران و عراق را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و افزود: هماهنگی آژانس های مسافرتی ۲ کشور یاد شده در اعزام زائران عراقی در قالب تور مسافرتی نقش بسزایی در گرفتار نشدن آنها توسط دلالان دارد.
وی اضافه کرد: دولت در این زمینه تسهیل گر است ولی بخش خصوصی باید به صورت عملی در این موضوع وارد شود، کما این که وقتی گردشگران ایرانی قصد سفر به کشورهایی مانند ترکیه و مالزی را دارند، مسافرت آنها با تورهای گردشگری انجام می شود.
رضایی با بیان این که در آینده احتمال لغو روادید زائران عراقی جهت سفر به ایران مطابق تصمیم مدیران کشوری وجود دارد، افزود: بخش خصوصی ایران در کشور عراق باید در حوزه آژانس های مسافراتی بیش از پیش فعال باشد.
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت ۱۵۰ خانه مسافر مجاز در قم گفت: در بازرسی های به عمل آمده، ۸۳ باب خانه مسافر غیر مجاز و غیر استاندارد شناسایی، که پس از اخطار به ۶۳ مورد از آنها ۴۹ خانه مسافر غیر مجاز پلمپ شده است.
وی با تاکید بر برخورد شدید میراث فرهنگی و اماکن نیروی انتظامی با خانه مسافرهای غیر مجاز خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس آیین نامه معاونت گردشگری میراث فرهنگی کشور اعطای هر گونه مجوز به خانه مسافرها، با هدف رونق هتل ها و مراکز مجهز و پیشرفته اقامتی ممنوع است.
۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمانپذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت ۱۰ هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت(ع) خدمت رسانی می کند.
بر اساس آماری از اداره کل میراث فرهنگی قم، سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر و مسافر خارجی و ۲۰میلیون گردشگر و مسافر داخلی وارد قم می‌شوند که طبق برآورد انجام‌شده، در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ این تعداد به هشت میلیون گردشگر خارجی و ۴۱ میلیون گردشگر داخلی می رسد.
قم به لحاظ پزشکی در زمینه‌های ناباروری، چشم‌پزشکی و دندانپزشکی درسطح بالایی قرار دارد و بیشتر بیماران از کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان به قم سفر می‌کنند.
این حجم ورود گردشگر به قم که بخشی از آن‌ انگیزه‌های درمانی دارند می‌تواند ظرفیت بسیار بااهمیتی برای توسعه اقتصادی استان باشد اما آنان به صورت ساماندهی شده به قم سفر نمی کنند که دراین رابطه باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد
۷۴۰۳/ ۱۱۷۵ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*


فرهنگی


زائران عراقی


قم


تورهای مسافرتی