اخبار گردشگری

بازدید یک میلیون و ۷۵۰ هزار گردشگر خارجی از جاذبه های پاکستان در سال ۲۰۱۷

به گزارش ایرنا، بیشتر شهرهای پاکستان دارای آثار تاریخی زیبایی هستند که سبب جذب گردشگر می شوند.
اغلب این شهرها قبل از بابلیان تشکیل شده و تاریخ موجودیت آن ها به دو هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی گردد.
تاریخ پاکستان به طور عمده به تاریخ هند و ایران وابسته است و در سنن و آداب و عادات، سابقه ای قبل از یونانیان دارد. از خرابه های تمدن باستانی گرفته تا بخش های تپه های هیمالیا، جهانگردانی را به خود جذب می کنند.
گونه های مختلف گیاهی و نیز مناظر بی بدیل و آب و هوا در پاکستان به این کشور اجازه می دهد تا از گونه های مختلف حیوانات و پرندگان وحشی برخوردار باشد. انواع حیوانات مانند تمساح، شاهین، قرقی، کفتار و بسیاری دیگر، در این کشور زیست می کنند.
زیبایی های پاکستان در مناظر طبیعی و تاریخی، جاذبه اصلی رونق گردشگری در بخش داخلی و خارجی بوده است، ولی به دلیل بروز نارآرامی ها و اقدامات تروریستی، توسعه و رونق این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.
البته وقوع برخی حملات انتحاری و تروریستی در مناطق شمالی پاکستان مانع ورود گردشگران به این مناطق شده است.
منطقه پاکستان شمالی گیلگیت بالتیستان به عنوان پایتخت گردشگری پاکستان شمرده می شود که به بلندترین قله های جهان نظیر K2 به عنوان دومین قله مرتفع جهان نزدیک است.
منطقه گردشگری گیلگیت بالتیستان به عنوان جاذبه برخوردار از چشم انداز، کوه ها، دریاچه ها، یخچال ها و دره ها است.

****آماری در خصوص رشد گردشگری پاکستان
آمار منتشر شده از سوی موسسه توسعه گردشگری پاکستان (PTDC) نشان می دهد که تعداد بازدیدکنندگان خارجی از این کشور در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی سه برابر شده است.
بر اساس آمار و گزارش های این موسسه، میزان افزایش بازدید گردشگران داخلی نیز رضایتبخش بوده و آمارها نشان می دهد که این رقم از ۳۰ درصد در ۴ سال اخیر به ۳۸ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
مجموع سهم صنعت گردشگری در اقتصاد پاکستان طی سال های اخیر به ۱۹٫۴ میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود این میزان طی ۱۰ سال آینده به ۳۶٫۱ میلیارد دلار افزایش یابد.
رشد گسترده صنعت گردشگری در پاکستان برای دولت این کشور که با چالش های زیادی دست و پا می زند، مزیت های زیادی داشته است.
دولت این کشور که برای رفع معضل بیکاری و نبود شغل برای جوانان با مشکلات زیادی مواجه است، روند رو به گسترش حضور بازدیدگنندگان خارجی از این کشور باعث شده تا ده ها هزار شغل جدید در این کشور ایجاد شود.
افزایش حضور گردشگران خارجی در پاکستان باعث رشد صنعت هتل داری و کاهش فقر در مناطق روستایی و دور افتاده که دارای طبیعت بکر و دست نخورده می باشد نیز شده است.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی مجمع اقتصاد جهانی، شاخص رقابت پذیری گردشگری و سفر به پاکستان در میان ۱۳۶ کشور جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۲۴ رسیده است .
به تازگی جایگاه پاکستان در این شاخص در میان ۱۴۱ کشور در رتبه ۱۲۵ قرار داشت.
همچنین بر اساس آمارها، سهم مستقیم گردشگری و سفر در تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶، این کشور را از بین ۱۸۵ کشور جهان در رتبه ۴۷ قرار داده است.

*** ارائه ویزای توریستی به گردشگران ۲۴ کشور جهان
از سوی دیگر اداره هوانوردی پاکستان اعلام کرد که توریست های ۲۴ کشور دنیا می توانند از این به بعد به صورت گروهی پس ار رسیدن به فرودگاه های بین المللی پاکستان با استفاده از شرکتهای سیاحتی در پاکستان ویزای گردشگری دریافت کنند. چین، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، امریکا، بریتانیا، فنلاند و دانمارک از جمله این کشور ها هستند .
این اقدام چند روز پس از اعلام شرکت توسعه گردشگری پاکستان مبنی بر بازنگری در سیاست های ارائه ویزا برای جذب گردشگران خارجی صورت می گیرد .
چودری عبدالغور مدیر کل شرکت توسعه توریسم پاکستان نیز به تازگی در گفت و گو با خبرنگاران گفت که دولت در سال ۲۰۱۸ سعی خواهد کرد گردشگران خارجی بیشتری را به کشور جذب کند .
وی گفت: شرکتش در نظر دارد فعالیت های خود را در اسلام آباد پایتخت پاکستان، فیصل آباد شهر صنعتی این کشور و همچنین شهرهای لاهور و مولتان به عنوان شهرهای فرهنگی و تاریخی برای پذیرایی از گردشگری خارجی افزایش دهد .
به تازگی یک شرکت توریستی در انگلیس به نام ‘سازمان بک پک بریتانا’ پاکستان را در ردیف نخست کشورهای دارای جاذبه های توریستی جهان معرفی کرد.
‘انجمن بک پاکر’ انگلیسی پاکستان را به دلیل خصوصیات ممتاز از جمله میهمان نوازی ، وجود قله های سربه فلک کشیده و محیط طبیعی بکر در ردیف نخست مقاصد توریستی ماجراجویانه جهان قرار داده است.
این انجمن با تشریح واقعیت های موجود در کشور پاکستان، علاقه مندان به سفر و گشت و گذار در جهان را برای سفر به پاکستان ترغیب کرد.
اعضای این انجمن از جمله ساموئل جانسون و میشل ورال طی چهار سال گذشته به ۸۰ نقطه از جهان سفر کردند که ۲۰ نقطه از آن متعلق به پاکستان بوده است.
آساق**۶۱۲۵*۱۱۴۴*سیدبهادر حسینی
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری پاکستان


رشد صنعت توریسم


صدور ویزا