اخبار گردشگری

«جایکا» طرح جامع توسعه گردشگری تبریز را تدوین می کند

به گزارش ایرنا، سومین نشست مشترک نمایندگان این آژانس با مدیرکل و کارشناسان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، شهرداری و نمایندگان بخش خصوصی در راستای ارتقای همکاری های متقابل استان با هدف انجام مطالعات و تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری تبریز دوشنبه شب برگزار شد.
در این نشست ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و همچنین راهکارهای لازم برای توسعه همکاری های مشترک در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس دفتر و نماینده ارشد جایکا در ایران بر ارتقای جایگاه تبریز در مقیاس جهانی تاکید کرد و گفت: تبریز صرفا یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به شمار می رود، از این رو باید به شایستگی معرفی شود.
‘یوکی هارا کوبایاشی’ افزود: این طرح مربوط به توسعه گردشگری در ایران است که از سال گذشته آغاز شده و اکنون جلسه سوم تحقیقاتی خود را می گذراند و جایکا در نظر دارد به منظور توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، همکاری های لازم را انجام دهد و برنامه های خود را بر مبنای توسعه کیفی در این زمینه ها تدوین کند.
وی با بیان اینکه آموزش از ارکان توسعه زیرساختی گردشگری است، گفت: تیم تخصصی جایکا در حوزه های تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان دوره های آموزشی برای ذینفعان و فعالان برگزار خواهد کرد.
کوبایاشی، برندسازی و طراحی برنامه های عملی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را مهم دانست و گفت: تبریز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
مدیر مطالعات پیشرفته گردشگری دانشگاه هوکایدو ژاپن نیز در این نشست با بیان اینکه منطقه آذربایجان به خصوص تبریز به دلیل دارا بودن مواریث تاریخی غنی و همچنین ظرفیت های گردشگری وافر مورد تایید گروه تخصصی جایکا قرار گرفته، گفت: طی دو مرحله مطالعاتی که تیم تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی جایکا با محوریت جاده ابریشم بر روی ایران داشته، تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی جاده ابریشم، انتخاب شد و در همین راستا تحقیقاتی در زمینه حفظ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری، زمینه مشارکت بخش خصوصی و ذینفعان گردشگری، انجام گرفته است.
‘نوریاکی نیشیاما’ با اشاره به اینکه نتایج حاصل از تحقیقات اخیر موجب ارائه راهکارهایی در بخش های مذکور شده است، به تبیین راهکارهای بخش میراث فرهنگی پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که در راستای توسعه گردشگری باید به نتیجه برسد، تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری است، زیرا به رغم وجود ظرفیت های بالای گردشگری تبریز آنچنان که شایسته است در دنیا معرفی نشده، لذا تدوین طرح جامع در این راستا ضروری است.
وی تدوین طرح جامع برند گردشگری، ایجاد سازمان مدیریت مقصد، تدوین راهبرد بازاریابی بین المللی گردشگری و توسعه چشم انداز فرهنگی و گردشگری مقصد محور را از راهکارهای دیگر تیم تخصصی جایکا در بخش میراث فرهنگی عنوان کرد.
نیشیاما، رشد متوازن ظرفیت های گردشگری را عاملی مهم در توسعه پایدار و برندسازی پتانسیل های گردشگری ایران عنوان کرد و گفت: لازمه تحقق توسعه پایدار گردشگری، رشد متوازن این صنعت در یک کشور است به گونه ای که هر منطقه به نسبت پتانسیل های خود باید از میزان گردشگر معینی برخوردار باشد تا شاهد یکنواختی در توزیع آورده های گردشگری باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه پیشینه غنی تاریخی تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم، این شهر را به یکی از مهمترین شهرهای کشور تبدیل کرده است، گفت: همین امر می تواند موجب ایجاد تعاملات بین المللی شود.
مرتضی آبدار اظهار کرد: میراث فرهنگی استان همکاری های بسیار خوبی با مجموعه های علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی داشته است و آمادگی کامل دارد پروژه های مشترک را با مشارکت جایکا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کند.
وی به جایگاه تبریز در میان کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: استفاده از تجارب جایکا در حوزه های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری به خصوص در جلب مشارکت های مردمی می تواند ما را در امر عملی کردن برنامه های مد نظر برای سال ۲۰۱۸ و سال های بعد به منظور تبدیل تبریز و منطقه آذربایجان به یک مقصد پایدار گردشگری یاری کند.
عضو هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه راهنمایان گردشگری همواره در پیشبرد اهداف توسعه صنعت توریسم پیشگام بوده اند، گفت: راهنمایان گردشگری از مولفه های اصلی توسعه گردشگری در هر کشور به شمار می روند و با توجه به وجود راهنمایان تخصصی و تحصیلکرده در انجمن راهنمایان گردشگری استان این آمادگی را داریم تا در پروژه های جایکا نقش موثری ایفا کنیم.
محمد شهداد افزود: با توجه به شناختی که راهنمایان گردشگری از جزییات گردشگری منطقه دارند، می توانند در تعریف مسیرهای پر مخاطب جدید و نیز اتصال تبریز و آذربایجان به مقاصد سنتی گردشگری ایران نقش مهمی داشته باشند.
آذربایجان شرقی با افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده ملموس و غیرملموس تاریخی جزو پنج استان نخست حوزه گردشگری در کشور است.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی **انتشار دهنده: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


جایکا


تبریز