اخبار گردشگری

کشف ۲ دستگاه فلزیاب در راز و جرگلان خراسان شمالی

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی حسن اصغر قنبرزاده اظهار کرد: طی گزارشی مبنی بر اعلام پرسنل پاسگاه انتظامی تنگه ترکمن در حین گشت زنی حوزه استحفاظی خودرو مشکوکی توقیف و در بازرسی دو دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شد.
وی خاطرنشان کرد: حفاران پس از تنظیم صورتجلسه تحویل مقامات قضایی شدند.
قنبرزاده گفت: طبق قانون، ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خریدوفروش، نگهداری، تبلیغ واستفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب وهمچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است و هم‌ استانی های عزیز می‌توانند هر گونه اطلاعات و گزارش در مورد جرایم حوزه میراث فرهنگی را از طریق شماره تماس ۰۵۸۳۲۲۲۸۹۵۴ برای پیگیری و رسیدگی به یگان حفاظت استان مخابره کنند.
شهرستان مرزی راز و جرگلان با ۷۰ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده که بیشتر ساکنان آن را ترکمنان تشکیل می دهند.
بر اساس پژوهش‌های مقدماتی باستان‌شناسی، شهرستان رازو جرگلان از دورۀ پیش از تاریخ، هزاره سوم پیش از میلاد مسکونی‌بوده و به دلیل موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه‌ای داشته‌ است. وجود محوطه‌های استقراری پیش از تاریخ در حوضه رود غلامان و تپه‌های مربوط به دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان گواه سکونت مداوم بشر در پهنۀ این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.

قدیمی‌ترین شواهد توالی استقراری شهر راز، امروزه در مناطق شمالی آن در تپه تاریخی بایرقلعه و تپه‌مجاورسفید‌ باقی‌مانده‌است. با توجه به شواهد باستان‌شناسی تپه‌بایرقلعه بخش کوچکی از یک استقرار بزرگ روستایی از قرون میانه‌اسلامی یعنی قرن پنجم هجری قمری تا به امروز بوده‌ است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲ انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


اجتماعی


فلزیاب


میراث فرهنگی


خراسان شمالی