اخبار گردشگری

تخریب ۱۰ اثر تاریخی در حوزه بافت پیرامون حرم رضوی توسط شهرداری مشهد

وفا ثابتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تخریب آثار تاریخی ارزشمند و حتی آثار ثبت شده در فهرست ملی از سوی شهرداری مشهد، سابقه ای طولانی دارد.
وی با بیان اینکه پیش از این در هشت تا ۱۰ سال گذشته ۵۰ اثر تاریخی ملی ( با احتساب آثار تاریخی موجود در حرم رضوی) در بافت پیرامونی حرم وجود داشت، افزود: از این شمار ۱۰ اثر تاریخی به بهانه ها و ترفندهای مختلف تخریب شده است.
وی بیان کرد: بعضا مالکان خانه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، افراد حقیقی هستند که شهرداری مشهد با تلاشهای متعدد نسبت به خروج این آثار از ثبت ملی اقدام کرده و سپس اقدام به تخریب اثر به منظور اجرای طرح بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی کرده است.
ثابتی بیان کرد: از این دسته آثار می توان به خانه سبزواری های ۱ و ۲ و خانه تمدنی اشاره کرد که با این شیوه تخریب و حذف شدند.
وی تصریح کرد: البته دیگر آثار تاریخی تخریب شده نیز که هم اکنون دیگر اثری از آنها باقی نمانده در فهرست آثار ملی ثبت بوده اند و با تخریب شبانه از روی نقشه شهری محو شده اند که از آن جمله می توان به خانه حناساب، خانه جوان صبور، سرای ترکمن و سرای فولادکار اشاره کرد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی فرهنگی بافت تاریخی منطقه ثامن مشهد افزود: البته آثار تاریخی دیگری هستند که با اقدام بموقع از تخریب و از بین رفتنشان جلوگیری شد که از آن جمله می توان به خانه اردکانی و خانه دولابیان در این منطقه اشاره کرد.
ثابتی اظهار کرد: تخریب مسجد تاریخی صاحب الزمان(عج) در این منطقه نیز در ادامه این روند تخریبی انجام شده است که اقدامی کاملا غیرقانونی محسوب می شود.
مسجد تاریخی حوض معجردار در خیابان نواب صفوی مشهد قدمتی ۱۸۰ سال داشته و به شماره ۳۱۴۳۵ اسفند ۱۳۹۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.
این اثر تاریخی دارای دو بخش انبار متعلق به دوران صفوی و مسجدی متعلق به همان دوران بود که در طول سالها بازسازی و نوسازی دچار تغییراتی شده بود.
آب انبار این اثر دارای کتیبه ای مستند به خط رضا عباسی است که بر قدمت تاریخی و ویژگیهای معماری آن صحه می گذارد و اکنون در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
رضا عباسی هنرمندی است که کتیبه دور طاق حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) نیز به خط وی کتابت شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۷۴۹۶/۵۱۳۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بافت پیرامون حرم رضوی


تخریب شهرداری