اخبار گردشگری

استاندار اسبق آذربایجان شرقی: تبریز قدرت تاریخی عظیمی دارد

به گزارش ایرنا، این فعال سیاسی و استاندار دولت وقت بین سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ در آذربایجان شرقی که روز یکشنبه میهمان جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز بود، حضور در این نشست را افتخاری بزرگ برای خود دانست و با اشاره به تاریخ کهن تبریز، گفت: زمانی انجمن تبریز، پارلمان ایران بود و عظمت این نهاد فراموش شدنی نیست؛ انجمن تبریز حتی در کشورهای خارجی نیز حرفی برای گفتن داشت و دیپلمات های اروپایی در همه فصل های سال در تبریز مستقر می شدند، چون فضای فرهنگی، اجتماعی و تفریحی تبریز عالی بود.
غروی ادامه داد: متواضعانه استدعا دارم فرهنگ و نگرش خود تبریزی بینی را رواج دهیم و به یاد آوریم که خون تبریزی در رگ های ما جاری است.
وی افزود: متاسفانه در بسیاری از مولفه ها تبریز پسرفت کرده است؛ ما باید با بهره بری از گران قدرترین میراث تاریخی خود احساس ایرانی بودن و تبریزی بودن را گم نکنیم. زمانی یکهزار و ۵۰۰ عنوان کتاب به زبان های مختلف در تبریز چاپ می شد. فراموش نکنیم میراث دار چه کسانی هستیم.
غروی گفت: باید دوربین ذهنیت را گسترده تر کرد و با بهره بری از گران قیمت ترین میراث خود، به فکر فردا بود.
وی که پس از ۲۰ سال دوری از تبریز به زادگاه خود برگشته است، از آنچه که حاکمیت بتن بر فضای شهری تبریز یاد کرد، ابراز تاسف و گلایه کرد و افزود: تبریز زمانی باغ شهر بود اما اکنون تسلط و حاکمیت بتن بر شهر دیده می شود که نماد خشونت و سختی است و باعث شده است این فضا روی مردم شهر نیز اثر بگذارد.
غروی با اشاره به وضعیت فعلی عمارت تاریخی میدان ساعت، گفت: این ساختمان بی نظیر بازسازی ویژه لازم دارد، ترک های ساختمان، شیشه های شکسته و ناودان های آویزان، منظره این بنای زیبا را به هم ریخته است.
وی ادامه داد: بلدیه تبریز هویت این شهر است، حیف است به آثار تاریخی خود نرسیم، می دانم که مشکل بودجه وجود دارد اما تعویض شیشه های شکسته و ناودان ها هزینه آنچنانی ندارد، این مکان باید ظاهر مطلوب داشته باشد؛ باید توجه کنیم وقتی وارد ساختمان می شویم پای جای علی مسیو ها قدم می گذاریم و این حس را نباید از مردم گرفت.
غروی از نحوه رانندگی مردم تبریز ابراز تعجب و نگرانی کرد و گفت: باید توجه کرد که توریست ها از شهرهایی می آیند که قوانین سخت رانندگی دارند، با این وضعیت باید با ترس از خیابان های تبریز عبور کنند.
وی اضافه کرد: از طرفی اصل اول در همه شهرها آماده سازی پیاده روهاست اما در تبریز پیاده روها نیز وضعیت خوبی ندارند.
دومین استاندار آذربایجان شرقی در سال های پس از انقلاب اسلامی از شرایط فرهنگی و اجتماعی تبریز انتقاد کرد و گفت: وقتی در محله لیلاوا (شریعتی جدید) که زادگاه خودم است قدم می زدم، متاسفانه شاهد استانبولیزه شدن این منطقه شدم! همه جا رستوران ها و فروشگاه های مربوط به ترکیه دیده می شود؛ لیست غذاهای رستوران ها را که دیدم متعجب تر شدم! یک توریست حق دارد سئوال کند که چرا این غذاها در تبریز سرو می شود؟ در چنین شرایطی باید پرسید تبریز و تبریزی پس کجاست؟!
غروی افزود: به عنوان کسی که عطر ناب کوچه های تبریز را استشمام کرده ام، می گویم این شهر اثری از آن تبریز قدیم ندارد. بیایید دوباره یاد حاج مهدی کوزه کنانی، علی موسیو ها بیفتیم و ببینیم آنها چه کار کردند که تبریز شهر اولین ها شد.
وی یادآور شد: باید اذعام کنیم که اکنون تبریز شهر اولین ها نیست.
غروی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: به احساس های گذشته فکر کنید، اینکه چطور آنها اولین شده اند، چطور اولین نظمیه و بلدیه را ساختند، آری تبریز روزگای دروازه تمدن بود ولی حالا نه.
به گزارش ایرنا، نورالدین وحید غروی متولد سال ۱۳۲۳ در تبریز است که ۲۶ خرداد ماه سال ۱۳۵۸ به عنوان استاندار آذربایجان شرقی منصوب و سپس در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۵۹ از سمت خود کناره گیری کرد.
وی از مبارزان انقلاب اسلامی بود که در سال های آخر رژیم شاهنشاهی در زندان قزل قلعه محبوس شد.
قائم مقامی رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، قائم مقامی وزارت معادن و فلزات و بنیانگذاری بنیاد جنگ زدگان از جمله سوابق کاری غروی در سال های پس از انقلاب اسلامی است.
وی دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک می باشد و سال هاست در آلمان زندگی می کند.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشار: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


سیاسی


استاندار


اوائل انقلاب


آذذربایجان شرقی