اخبار گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی: ساخت و ساز درحریم عمارت مفخم بجنورد متوقف شد

به گزارش ایرنا، آدینه محمد سویدانلویی در بازدید از این مجموعه تاریخی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بدون استعلام از میراث فرهنگی، نسب به ساخت و ایجاد یک مکان که گفته می شود سالن انتظار کلینیک ویژه است، اقدام کرده که غیرقانونی است.
وی افزود: با پیگیری این اداره کل و با دستور مقام قضایی اکنون این ساخت و ساز متوقف شده است.
سویدانلویی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شبانه و بدون اینکه مجوزی از شهرداری برای این ساخت و ساز در بیمارستان امام رضا(ع) داشته باشد، نسبت به آن اقدام کرده است.
وی درباره نیت واقف بیمارستان امام رضا(ع) گفت: بر اساس قانون ساخت و ساز و تعمیر بناهای موقوفه ای که به ثبت ملی رسیده است، باید با رعایت ضوابط میراث فرهنگی و با تایید این نهاد باشد و هر گونه اقدام غیر از این، غیرقانونی و غیرمجاز است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: بیمارستان امام رضا(ع) باید به تدریج از مکان فعلی به جای دیگر جابه جا و منتقل شود.

* شهردار در جریان است
مدیر بیمارستان امام رضا(ع) نیز در این باره گفت: این بیمارستان مدام در حال خدمات دهی است و با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی در شمال شهر بجنورد مرکزی دولتی برای خدمات درمانی ندارد، شاهد مراجعه حجم زیادی از بیماران به این بیمارستان هستیم.
رضا فانی اظهار کرد: شمار قابل توجهی از جمعیت شهر بجنورد در این منطقه ساکن هستند و حجم مراجعه بیماران سرپایی در این مرکز بالا است و در ۲ دهه گذشته با وجود محدودیت ها به مردم خدمات رسانی شده است.
وی تصریح کرد: اکنون بیماران تالاسمی و هموفیلی در کانکس خدمات می گیرند و با کمبو مکان روبه رو هستیم.
مدیر بیمارستان امام رضا(ع) در باره ساخت وساز در حریم و عرصه عمارت مفخم گفت: شهردار بجنورد در جریان این اقدام است.

* اسم این اقدام ساخت بنا نیست
فانی اظهار کرد: مکان جدید که در حال آماده سازی است، سالن انتظار کلینیک ویژه است که قرار است در آن خدمات تخصصی و فوق تخصصی با تعرفه دولتی به بیماران داده شود.
وی افزود: برای ایجاد سالن انتظار نیاز بود فضا، مسقف شود و البته چون برای مسقف کرن از سازه های سبک استفاده می شود، بعدها می توان این سازه ها را به راحتی برداشت.
وی خاطرنشان کرد: برای این اقدام مجوزی از شهرداری نداریم چون اقدام تنها در حد گذاشتن سقف بود البته شهردار بجنورد به صورت تلفنی در جریان است و دادستانی هم در این باره در جریان است.
مدیر بیمارستان امام رضا(ع) گفت: نام این اقدام ساخت و ساز نیست زیرا هیچ سازه و بنایی ایجاد نمی شود و تنها نسبت به مسقف کردن اقدام شده است.

* ساخت و ساز چرا شبانه؟
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز با انتقاد از اینکه چرا این اقدام ها بدون مجوز شهرداری و شبانه انجام شده است گفت: ساخت و ساز ها در محدوده اثر تاریخی ارزشمند انجام شده و متاسفانه شبانه و بدون طی کردن مراحل قانونی است.
محمد حسین علی نیا اظهار کرد: تشخیص بنا بودن یا نبودن یک سازه با مراجع قانونی است و البته مسقف کردن یک سازه، بیش از هر اقدام به سازه هویت می دهد زیرا سقف تکمیل کننده اجرای سازه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: ما به دنبال هستیم که عمارت مفخم به عنوان میراث ارزشمند استان، احیا شود و عرصه این اثر تملک شود اما اکنون این ساخت و سازها با این اهداف منافات دارد.
به گزارش ایرنا، بنای تاریخی عمارت مفخم که از ساختمان های ارزشمند بازمانده از دوران قاجاریه است بین سال های ۱۳۰۰ تا۱۳۰۸ ه.ق مقارن حکومت ناصرالدین شاه به دستوریارمحمدخان شادلو (سردار مفخم) حاکم بجنورد ساخته شده است؛ نمای جنوبی بنا با کاشی های هفت رنگ معقلی و معرق به شیوه زیبایی تزئین شده است . در گذشته این بنا به عنوان اندرونی ( ایچری ) کاربرد داشته که دارای ۳۵ اتلق و تالار می باشد کاربری عمارت مفخم به عنوان موزه از سال ۱۳۸۴ در شورای فنی تصویب و با جذب اعتبار فعالیت جدی جهت راه اندازی موزه در اردیبهشت سال ۸۸ آغاز و فاز اول ( موزه باستان شناسی ) در ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید.
بنا در دو طبقه که طبقه همکف به عنوان موزه مردم شناسی تعریف شده و طبقه اول به عنوان موزه باستان شناسی بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در خود جای داده است.
ساخت بیمارستان و فضای درمانی در حاشیه شمال شرق اثر تاریخی ‘عمارت مفخم’، سازمان فضایی و شکل گیری بنای تاریخی را بر هم زده و آن را با خطر روبه رو کرده است.
۷۱۸۵ / ۶۰۴۲ خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


عمارت مفخم


خراسان شمالی