اخبار گردشگری

یک مسئول: همایش دستکندهای زیرزمینی همزمان با همدان ۲۰۱۸ برگزار می شود

ابراهیم جلیلی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این همایش یکی از مهمترین برنامه های شهرستان ملایر در رویداد فراملی همدان ۲۰۱۸ است و نقش عمده ای در معرفی و جذب گردشگران داخلی و خارجی از دستکند سامن ایفا می کند.
وی افزود: همزمان با این همایش در صورت رفع موانع و مشکلات و اختصاص اعتبارات لازم، ورودی شهر زیرزمینی سامن نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه طرح این ورودی به تازگی تهیه شده و منتظر اهدای زمین از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر سامن هستیم، بیان کرد: برای افتتاح این ورودی نیازمند بخشی از ساختمان مخابرات شهر هستیم که مخابرات مکاتبه های لازم را با وزیر انجام داده است.
جلیلی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری هایی که توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر سامن در حال انجام است و اختصاص زمین بتوانیم، ورودی بسیار مناسب و ارزشمندی را برای بازدید گردشگران همزمان با رویداد همدان ۲۰۱۸ احداث کنیم.
وی استحکام بخشی، ایجاد نمایشگاه، سایت موزه و سایر امکانات رفاهی و تفریحی را از دیگر الزامات معرفی شایسته دستکندهای تاریخی سامن برای بازدید گردشگران برشمرد و گفت: شهر زیرزمینی سامن یکی از ظرفیت های مهم استان در جذب گردشگران است و باید در رویداد همدان ۲۰۱۸ به آن توجه ویژه ای داشت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با تاکید بر اینکه در رویداد همدان ۲۰۱۸ باید سهم این شهرستان را به خوبی مشخص کنیم، تحقق این امر را منوط به همکاری و همراهی مسئولان و اصحاب رسانه دانست و افزود: در کنار همایش دستکندهای زیرزمینی، جشنواره ملی شهر منبت را نیز به عنوان یکی از مهمترین برنامه های همدان ۲۰۱۸ در دستور کار داریم.
جلیلی با اشاره به ثبت ملایر به عنوان شهر ملی منبت و برگزاری نخستین جشنواره ملی مبل و منبت در سالجاری بیان کرد: هم اکنون با وجود بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کارگاه تولیدی و فعالیت بیش از هشت هزار صنعتگر به صورت مستقیم و بیش از ۲۵ هزار تن به صورت غیرمستقیم در حوزه مبل و منبت، ظرفیتی عظیم در این خطه از کشورمان ایجاد شده است.
وی همچنین فعالیت بیش از ۱۲ رشته فعال صنایع دستی همچون مبل و منبت، مروار بافی با فعالیت بیش از ۶۰۰ هنرمند به عنوان بزرگترین تولیدکننده مروار کشور، قلم زنی، گیوه بافی، سفال، سازهای سنتی، ترش روی سنگ های قیمتی و جاجیم و فرش بافی را از دیگر قابلیت های ملایر در حوزه صنایع دستی به عنوان یک قطب مهم گردشگری برشمرد.
جلیلی در عین حال ملایر را دارای زیرساخت های بسیار مناسب گردشگری با قرار گرفتن در بهترین موقعیت جغرافیایی استان همدان دانست و گفت: برای معرفی هر چه بیشتر آثار تاریخی و طبیعی و گردشگری این شهرستان در رویداد همدان ۲۰۱۸، نیازمند تبلیغات گسترده و همکاری نهادها و بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه هر ارگان و دستگاه اجرایی شهرستان باید چند رویداد مهم را در راستای همدان ۲۰۱۸ معرفی کند، تاکید کرد: تاکنون پیشنهادهایی ارایه شده، اما مدیران باید بیشتر ما را یاری دهند تا با وجود کمبود اعتبارات بتوانیم سهم شهرستان را در این رویداد مهم مشخص کنیم.

*** احداث شهربازی مسقف و رستوران آکواریوم در ملایر
وی ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری را در توسعه گردشگری امری ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به اختصاص تسهیلات اشتغالزایی از سوی دولت در ۶ حوزه، تاکنون چندین طرح گردشگری در ملایر به بانک های عامل معرفی شده که از مهمترین آن احداث شهر بازی مسقف و رستوران آکواریوم با اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد ریال است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر ایجاد چهار اقامتگاه بوم گردی در روستای هدف گردشگری مانیزان، طجر سامن و سامن، احداث واحد اقامتی و خانه مسافر در جاده سد کلان، احداث مهمانپذیر روبروی دریاچه کوثر، ایجاد بازارچه صنایع دستی در ابتدای بام ملایر و ابتدای جاده قلعه میرفتاح را از دیگر طرح های گردشگری عنوان کرد.
جلیلی با بیان اینکه بهره برداری از طرح های صنادیع دستی و گردشگری می تواند اشتغالزایی خوبی را در شهرستان ایجاد کند، افزود: تاکنون برای پرداخت ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان پرونده تشکیل شده است.
وی درباره هتل پارک سیفیه ملایر نیز بیان کرد: با توجه به اینکه پارک سیفیه ملایر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، شهرداری باید طبق ضوابط گردشگری این هتل را تکمیل کند که هنوز مراحل آن را طی نکرده و نیاز است مقررات اثر ثبتی این پارک لحاظ شود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بیش از ۲۵ اثر آن شاخص و ۲ اثر ارگ باستانی نوشیجان و شهرزیرزمینی سامن نامزد ثبت جهانی است.
شهر زیرزمینی سامن سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد. این مجموعه در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و تمامی آن در زیر معابر، منازل و ساختمان های اداری شهر واقع شده است.
براساس مطالعات باستان شناسی، شهر زیرزمینی سامن که در ۱۵ کیلومتری شهر ملایر واقع شده، بیش از سه هکتار وسعت دارد و بخشی از آن به دلیل وجود رطوبت زیاد هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است.
شهر زیرزمینی سامن در ۲۷ فروردین ماه ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
همدان در سالجاری میلادی میزبان ۲ رویداد مهم بین المللی است که با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ میزبان ۵۰۰ عضو از بیش از ۱۵۰ کشور وابسته با سازمان جهانی گردشگری و همچنین میزبان وزرای خارجی ۳۴ کشور آسیایی در سال جاری میلادی است.
ملایر در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر همدان در استان همدان در غرب کشور واقع شده است.
۷۵۲۸/۲۰۹۰
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


همدان۲۰۱۸


دستکند زیرزمینی


شهر سامن ملایر