اخبار گردشگری

رتبه ۱۵خراسان شمالی در حوزه صنایع دستی استان های کشور

علی عابدی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این استان از لحاظ بکر بودن تولیدات و تنوع محصولات که از تنوع فرهنگی برخوردار است اظهار کرد: خراسان شمالی در حوزه تولیدات دست یافته ها حرف زیادی برای گفتن دارد.
وی با اشاره به دست یافته های صنایع دستی این استان گفت: نمونه آن سفره کردی است که نشان یونسکو را دریافت کرده است و همچنین گروه نساجی سنتی که در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است.
عابدی با بیان اینکه روستای رویین در اسفراین به عنوان بهترین نساجی سنتی کشور مشخص شده است و اولین ‘خانه تخصصی نساجی سنتی’
کشور هم در این روستا افتتاح شده است افزود: همچنین خانه صنایع دستی در بجنورد و روستای عبدآباد شیروان راه اندازی شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۶ هزار نفر در حوزه فرش و صنایع دستی خراسان شمالی بیمه هستند گفت: ۶۱ رشته زنده و فعال صنایع دستی در استان داریم که فعالیت ها در این رشته مستمر است و به صورت چشمگیر انجام می شود.
سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه ‌فرد زنان عشایر خراسان شمالی است و به عنوان هنری وصف‌‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای داده است و نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را با خود به یدک می‌کشد. نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است. نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است، نمادها در سفره کردی بیشتر نماد نوع زندگی و معیشتی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار را در خود جای داده‌است.
این گلیم روزگاری به دلیل نقوش ویژه به‌کار رفته در آن وسیله‌ای مقدس تلقی می‌شد اما امروزه به دلیل گرانی و وضعیت دشوار معیشتی افراد، به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زیرانداز که به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره ساکنان شهرستان‌های خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه کاربردی جز زیرانداز ندارد. این گلیم بسیار ظریف، پشمی است و رنگ‌های متنوعی نیز در آن به‌ کار رفته است و شهرستان آشخانه به عنوان یکی از فعالترین شهرستان‌های خراسان شمالی در تولید این دستبافته محسوب می‌شوند.
روستای رویین با ۴۵۰ نفر بافنده فعال سالانه ۱۵۰ هزار متر مربع تولیدات نساجی سنتی از جمله چادرشب، حوله، دستمال و سفره های نان را دارد که بیشترین حجم تولید در بین روستاهای کشوراست.
هم اکنون ۱۵ هزار صنعتگر و هنرمند در زمینه تولید صنایع دستی در خراسان شمالی فعالیت دارند.
۷۱۸۶/۶۰۴۲ خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


تنوع محصولات


نساجی سنتی