اخبار گردشگری

بیش از پنج هزار شی تاریخی در اردبیل شناسنامه دار شد

فردین عینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا سال گذشته سه هزار و ۶۷۰ اثر تاریخی در استان شناسنامه دار شده و از ابتدای امسال نیز تدوین شناسنامه ۲ هزار اثر عملیاتی شده است.
او گفت: آثاری که در سال جاری شناسنامه دار شده متعلق به دوره های تاریخی هزاره اول و دوم قبل از میلاد تا دوره معاصربوده و شامل سکه های قدیمی ، ظروف سفالی، تزئینات، ظروف آشپزخانه، شمشیر، خنجر، تابلو نقاشی، کتاب و نسخ خطی است.
او با اشاره به اینکه تحقق این مهم با کمترین اعتبار انجام شده اظهار کرد: پس از تدوین شناسنامه، این آثار برای نگهداری به موزه های استان انتقال می یابد.
عینی تشریح کرد: تعدادی از اشیای تاریخی با وجود ثبت در دفاتر دولتی به صورت رسمی ثبت نشده که با سامانه ثبت اشیا و اموال تاریخی – فرهنگی هر اثر از جمله دوره تاریخی، وزن، ابعاد و عکس احصا شده و به هر اثر شماره تعلق می گیرد.
او افزود: با ثبت در سامانه، هیچ فرد و نهادی نمی تواند در مشخصات اثر دخل و تصرف کند و به عبارتی زمینه صیانت و حفاظت از اثر فراهم می شود.اردبیل به دلیل پیشنیه تاریخی دارای آثار فرهنگی و تاریخی فراوانی است.
تعداد موزه های استان اردبیل ۱۳ مورد و تعداد موزه های زیرپوشش سازمان میراث فرهنگی نیز هشت مورد است که از این تعداد موزه شهر خلخال بدلیل تعمیرات و تامین تجهیزات فعلا تعطیل است.
موزه مفاخر دینی ، موزه تخصصی باستان شناسی ، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی ، موزه مردم شناسی ، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


تاریخ