اخبار گردشگری

تولد دوباره موزه ملی در ۸۰ سالگی

تهران-ایرنا- سیداحمد محیط طباطبایی سه شنبه شب در مراسم شب فرهنگی ارمنستان که به مناسبت اختتامیه نمایشگاه مشترک آثار باستانی ایران و ارمنستان در موزه ملی برگزار شد ، اظهار کرد: این نمایشگاه همزیستی مشترک ایران و ارمنستان را به یاد می آورد و اینکه مردمان این دو کشور غم، شادی و آرزوهای مشترک داشته اند.
وی افزود: طی دو دهه اخیر ایکوم محور فعالیت و برنامه های خود را در کشورهای جهان حول دو محور محیط زیست و صلح قرار داده است.
طباطبایی درادامه با بیان اینکه صلح نتیجه شناخت و آگاهی ملل از یکدیگر است تصریح کرد: موزه ها نیز در شناخت ملل و فرهنگ ها تاثیر فراوانی دارند، بنابراین هر فعالیت درست موزه ای باید به همگرایی وزدون کینه ها منجر شود.
وی تاکید کرد: کمیته ملی موزه های ایران سال ها قبل در تشکیل کمیته ملی موزه های ارمنستان نقش اساسی داشته و همکاری این دو کشور در زمینه های فرهنگی امری بدیهی و دیرینه در تاریخ مشترک ما است.

** ثروت اجتماعی با حملات سیاسی و بمباران از بین نمی رود
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور نیز در این مراسم گفت: ثروت های حقیقی جامعه مادی و نظامی نیست، بلکه افتخارات فرهنگی و تاریخی و داشته های اجتماعی است که هیچگاه با حملات سیاسی و بمباران از بین نمی رود.
محمدرضا کارگر افزود: این نمایشگاه ها سفیران فرهنگی جامعه و پیام آور صلح و دوستی هستند و یک نیاز اجتماعی سبب می شود تا مردم در این زمان احتیاج پیدا کنند که به هم نزدیکتر شوند.
وی ادامه داد: ارمنستان به ما فرصت داد تا از طریق مشاهده و مطالعه آثار تاریخی اش شناخت بهتری از تمدن کهن این کشور پیدا کنیم که این امر موجب دوستی بیشتر مردمان دو کشور خواهد شد.

** استثنایی در تاریخ ۸۰ ساله موزه ملی
سفیر ارمنستان در ایران نیز گفت: برگزاری این نمایشگاه هم از نظر فاخر بودن و هم از نظر عمق تاریخی اشیاء باستانی یک استثناء در تاریخ ۸۰ ساله موزه ملی ایران برای همکاری با دیگر کشورها است.
آرتاشس تومانیان ادامه داد: نتیجه به نمایش گذاشتن تاریخ پنج هزار ساله ارمنستان که مورد بازدید هزاران دانشجو و صدها استاد و کارشناس ایرانی قرار گرفت بسیار مطلوب بود.
وی تاکید کرد: این نمایشگاه بهترین نمونه تبلیغ و معرفی فرهنگ و تمدن یک کشور است و نشان داد که ملت ایران و ارمنستان یک راه مشترک طولانی را طی کره اند.

** آینده روشن با درک فرهنگ های مختلف ممکن است
معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم گفت: برای داشتن آینده روشن نیازمند درک ارزش های فرهنگی یکدیگر هستیم.
محمدحسن طالبیان افزود: این نمایشگاه گام مهمی درجهت گسترش ارتباطات فرهنگی بین ایران و ارمنستان بوده است که با مساعدت طرف های ارمنی نمایشگاهی از آثار باستانی ایران در ایروان برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: اشتراکات فرهنگی و عمیق ایران و ارمنستان به اوایل دوره شهرنشینی باز می گردد و اوج آن در دوره اورارتویی بوده و پس از آن در دوره های هخامنشی و اشکانی و نیز تاکنون ادامه داشته است.
مراسم «شب فرهنگی ارمنستان»، امشب ۲۶ دی ماه در حاشیه برگزاری اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» در موزه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی موزه ملی، برنامه «شب فرهنگی ارمنستان»، کار مشترکی بین موزه ملی ایران، موزه تاریخ ارمنستان و سفارت این کشور در تهران است.
همچنین نمایشگاه «ارمنستان و سیلا در خاطر کودکان پارس» که نمایش آثار دست ساخته کودکانی است که تجربه خود را از نمایشگاه های ارمنستان و کره جنوبی به نمایش گذاشتند.
علاقه مندان می توانند در این مراسم همراه میراث بانان موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان باشند.
بنا بر گفته جبرئیل نوکنده، نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» با هدف تقویت تعاملات فرهنگی و تحکیم دوستی دیرین دو کشور از ۲۵ مهرماه به مدت سه ماه، با ارائه بیش از ۳۰۰ شیء تاریخی با قدمت هزاره چهارم تا سده یکم پیش از میلاد در موزه ملی ایران برپا شد.
موزه ملی ایران شامل دو موزه ایران باستان و موزه دوره اسلامی به عنوان اولین موزه ایران، در بخش غربی میدان مشق تهران در ابتدای خیابان سی تیر قرار دارد.
فراهنگ**۳۰۷۹*۱۵۴۰*شبس*۱۴۸۸ *خبرنگار: علی اسدی* انتشار: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*


فرهنگی


ایکوم


محیط طباطبایی


ارمنستان