اخبار گردشگری

موزه مردم شناسی حمام قجر، جلوه هایی از آداب، مشاغل و اقوام قزوین

به گزارش ایرنا، بنای این مکان مربوط به دوره صفویه می باشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و در ابتدا حمام شاه نامیده می شده اما در دوره قاجار به ‘قجر’ تغییر نام داده است.
گفته می شود تاریخ ساخت این بنا که در خیابان عبید زاکانی قزوین قرار دارد و در سال ۱۳۷۰ به ثبت فهرست آثار ملی رسیده، دارای سه بخش الی شامل سربینه، میان در و گرمخانه می باشد، ۱۰۵۷ قمری است.
این مکان در دهه هشتاد پس از خریداری توسط میراث فرهنگی و سرمایه گذاری توسط شهرداری قزوین بازسازی و کاربری آن به موزه تغییر پیدا کرد و امروزه یکی از پایگاه های اصلی جذب گردشگر در این شهر به شمار می رود.
در این موزه گوشه هایی از زندگی و مشاغل اقوام مختلف ایرانی ساکن در قزوین از جمله قزوینی، کرد، ترک، تات و مراغی به نمایش گذاشته شده است.

**حمام قجر نیازمند مرمت دوباره
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: گرمابه قجر قدیمی ترین حمام باقی مانده در قزوین به شمار می رود که در دوره صفویه به دستور شاه عباس دوم ساخته شده است.
وی اضافه کرد: پوشش بنای این مکان گنبدی است و به شکلی طراحی شده که جامخانه ها یی در آن وجود دارد و کار نورگیری به این محل را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه این بنا در اوایل دهه هشتاد به تملک میراث فرهنگی درآمد و کارهای مرمتی آن توسط میراث و شهرداری انجام شد و از همان زمان استقرار موزه مردم شناسی قزوین در این مکان برنامه ریزی شد.
حضرتی همچنین گفت: حمام موزه قجر پس از مرمت امروزه به یکی از مراکز مهم جذب گردشگر در قزوین تبدیل شده است و سالیانه تعدادی زیادی از گردشگران بویژه در ایام نوروز از آن بازدید می کنند.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر مرمت ۲ گرمابه تاریخی خان و میرزاکریم در حال پیگیری است، اضافه کرد: البته رویکرد ما در خصوص گرمابه های تاریخی حفظ کاربری آنها با وجود مرمت و بازسازی است چرا که تلاش داریم تا در سال جاری میلادی و آینده که پرونده حمام های تاریخی ایرانی برای ثبت جهانی مورد بررسی قرار می گیرند، دارای اثر و نماینده باشیم.
حضرتی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه معرفی آداب و رسوم ملت ها در قالب نمایشگاه و موزه یکی از فعالیت های مرسوم در بسیاری از نقاط دنیا با هدف جذب گردشگر به شمار می رود،افزود: امروزه این مکان با تبدیل شدن به موزه مردم شناسی، آداب و رسوم و فرهنگ اقوام مختلف ساکن در قزوین را به گردشگران معرفی می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: با مرمت و تغییر کاربری برخی بناهای تاریخی مانند این بنا می توان ضمن حفظ این بناها و مصون ماندشان از تخریب، آنها را به مراکز جذب گردشگر تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی به شکل پیوسته نیازمند مرمت و رسیدگی هستند، نسبت به وضعیت حمام موزه قجر اظهار نگرانی کرد و گفت: میزان بارگذاری در بام های این مجموعه و رفت و آمدها در آن و همچنین چکه کردن آب باران در برخی قسمت های این مکان نگران کننده است.
حضرتی اظهار کرد: مقرر بود شهرداری قزوین در حفاظت از این مجموعه همه اصول حفاظتی و مرمتی را رعایت کند اما شاهد بودیم در سال های قبل همه تمرکز به سمت بهره برداری رفته بود.
وی ادامه داد: البته بهره بردار این مجموعه فردی علاقه مند به میراث فرهنگی و آثار تاریخی است وگرنه شاهد وضعیت بدتری برای این بنای تاریخی بودیم.

**حمام موزه قجر،آیینه تمام نمای تاریخ و فرهنگ مردمان سرزمین قزوین
مجتبی مهاجر مدیر اجرایی حمام موزه قجر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این موزه را باید آیینه تمام نمای تاریخ و فرهنگ مردمان ساکن در سرزمین قزوین بدانیم.
وی به معرفی بخش های مختلف این حمام موزه پرداخت و گفت: یک بخش از این موزه با نمایش قسمتی از حرفه ها و پیشه ها همراه با لباس محلی به معرفی اقوام قزوینی، ترک و آذری، کرد و لر، تات ها و مراغی ها(الموتی ها) اختصاص یافته است.
مهاجر اضافه کرد: شیرینی پزی ویژه قزوینی ها،گندم کاری و کشاورزی ویژه ترک ها و آذری ها، پایکوبی ویژه کردها و پوشش بانوان لر، آویزان کردن انگور ویژه تات ها و گلیم باقی نیز ویژه مراغی ها از جمله حرفه ها و رسومات محلی است که در بخش سربینه این موزه همراه با مجسمه ها و ماکت های طراحی شده بدست هنرمندان به تصویر کشیده شده است.
مدیراجرایی حمام موزه قجر با بیان اینکه در بخشی از این موزه استحمام مردم در زمان قدیم به نمایش درآمده است، گفت: در بخش میان در این موزه نیز با ۲ تابلو سفال برجسته آیین های عزاداری مردم قزوین در دوازدهم محرم و آیین گردش در طبیعت موسوم پنجاه بدر به نمایش گذاشته شده است که در روز ۱۹اردیبهشت برگزار می شود و مراسمی چون سیزده بدر است.
وی اضافه کرد: در بخشی از این موزه همچنین مراسم سنتی شیرواره به عنوان نمادی از همکاری و تعاون مردمان قدیم به نمایش گذاشته شده است که مربوط به دوران کم دهی شیر دام ها و قرض و کمک مردم با دادن شیر به یکدیگر مربوط می باشد.
مهاجر اضافه کرد: در بخش گرمخانه نیز به معرفی مشاغل و پیشه های قدیمی همچون حلاجی، آهنگری، طبابت و حجامت، میوه فروشی، عطاری و مسگری پرداخته شده است.
وی با اشاره به رشد بازدید گردشگران خارجی از این مکان طی سال های اخیر، گفت: امسال گردشگرانی از کشورهای آلمان، فرانسه،چک، اسپانیا،استرالیا از این حمام موزه بازدید کرده اند.
استان قزوین با یک درصد مساحت کشور، دارای یک هزار و ۳۰۴ اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی است
۳۰۱۳/۶۰۱۲خبرنگار: رضا اولادی**انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه مردم شناسی


قزوین