اخبار گردشگری

۱۰ میلیارد ریال برای سایت گردشگری مختومقلی فراغی پیش بینی شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری مراوه تپه، اسماعیل تاجی در حاشیه بازدید از سایت گردشگری مختومقلی فراغی این شهرستان، گفت: این میزان اعتبار برای انجام طرح های عمرانی در سالجاری و آینده پیش بینی شده است.
وی افزود: با توجه به جایگاه و شخصیت ‘مختومقلی فراغی’ شاعر شهیر ترکمن و برگزاری مراسم های ملی و بین المللی در محل آرامگاه این شاعر، مبلغ پنج میلیارد ریال در جریان سفر امسال آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه به گلستان و از محل اعتبارات ملی به حساب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واریز شد.
تاجی اضافه کرد: علاوه بر این،مبلغ دو میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات تملک دارایی های این شهرستان و افزون بر سه میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات دهیاری، سپاه و کمک خیرین به انجام فعالیت های عمرانی درسایت ۲۵ هکتاری گردشگری مختومقلی مراوه تپه پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون قرارداد اجرای طرح های عمرانی پیش بینی شده برای سایت گردشگری مختومقلی فراغی منعقد و پیمانکار آن مشغول انجام کار می باشد.
فرماندار مراوه تپه گفت: عملیات احداث نخستین مسجد به شکل آلاچیق ترکمنی به مساحت ۳۱۴ متر مربع توسط خیرین و سپاه، تسطیح محوطه و شن ریزی به مساحت دو هزار متر مربع توسط راهداری، انجام انشعابات آب شرب توسط اداره آب و فاضلاب روستایی و حفر چند حلقه چاه آب مورد نیاز توسط دهیاری آق تقه درحال انجام است.
تاجی افزود: احداث ۱۰ باب آلاچیق برای استراحت زائرین و گردشگران با کمک دهیاری آق تقه نیز در حال انجام است که در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی، تسطیح معابر اصلی توسط خیرین و راهداری و خاکبرداری مجموعه ورزشی مختومقلی را از دیگر اقدامات درحال انجام سایت گردشگری مختومقلی فراغی برشمرد و اضافه کرد: با انجام این طرح در آینده مسابقات ‘کشتی و والیبال’ جام مختومقلی برگزار می شود.
تاجی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل طرح های عمرانی مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی از این پس محیطی زیبا، برای برگزاری مراسم های نکوداشت این شاعر و عارف نامی ترکمن فراهم شود.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را ۱۷۹۰ میلادی مطابق با ۱۱۶۹ شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات ۵۷ سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند .
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مراوه تپه با افزون بر ۶۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
۱۸۶۰/۳۰۳۹/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ و ادب


مختومقلی فراغی


مراوه تپه