اخبار گردشگری

استاندار گلستان: ظرفیت بافت های تاریخی در رونق اقتصادی و اشتغال موثر است

سید مناف هاشمی عصر جمعه در بازدید از بافت تاریخی گرگان و خانه های واقع در این بافت اظهار کرد: ورود بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی می تواند زمینه بهره مندی از ظرفیت های بالقوه بافت های تاریخی در استان را فراهم کرده و ضمن جذب علاقه مندان، در ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال موثر باشد.
وی در این بازدید که با همراهی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام شد، میراث فرهنگی را ظرفیتی برای شناساندن هویت تاریخی به مردم دیگر سرزمین ها دانست و افزود: بافت های تاریخی نه تنها نشان دهنده سبک زندگی مردم منطقه در گذشته هستند بلکه نوع معماری آنها در مدل های ساخت و ساز امروزی تاثیر گذار است.
وی بر تلاش برای حفظ این میراث ارزشمند تاریخی دراستان تاکید کرد.
به گزارش ایرنا بافت تاریخی گرگان یکی از قدیمی ترین بافت های کشور است که ضمن قدمت تاریخی زندگی در آن جریان دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان آذرماه سال جاری از معرفی و تصویب بافت تاریخی گرگان به عنوان پایگاه ملی خبر داده و گفته بود: بافت تاریخی مرکز استان با مساحت ۱۵۶ هکتار، اولین بافت تاریخی کشور بوده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می نامیم بازمانده مجموعه ای از یک شهر(استرآباد) و عناصر آن و فضاهای شهری هم چون مساجد، آب انبارها، قنات ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.
شهر استرآباد دروازه ها و کاروانسراهای متعددی داشته که دروازه های چهل دختر،بسطام ، میدان ،فوجرد و سبزه مشهد از مهمترین آنها بوده است.
بافت تاریخی گرگان از دو بخش اداری و مسکونی تشکیل می شده که هم اکنون بقایای آن موجود است، منازل موجود در بخش مسکونی بیشترمتعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی نظیر خانه شیرنگی ،تقوی ،باقری ،مفیدیان است.
بافت تاریخی گرگان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۱ به عنوان اولین بافت تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
۱۶۴۸
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


بافت تاریخی


گرگان


بازدید