اخبار گردشگری

بخشی از تزئینات گچبری بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مرمت شد

به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، کریم حاجی زاده روز پنجشنبه افزود: دفتر فنی و کارگاه بقعه شیخ صفی الدین به صورت مستمر فعالیت داشته و در تمام فصول مرمت بخش های مختلف بنا انجام می شود.
او با تاکید به اولویت بندی عملیات مرمت، اظهار کرد: برای تثبیت گچبری ها، نقاشی و طلاکاری های چینی خانه که به علت رطوبت از جداره دیواره های آجری جدا شده و نیمی از آن در زمستان گذشته تثبیت و حفاظت شده بود، ترمیم شد.
وی ادامه داد: همچنین در تزئینات نقاشی و گچبری داخل چینی خانه بعد از غبارروبی و پاکسازی جرم های موجود با استفاده از تزریق مواد تثبیت کننده بین شکاف ها و ترک های موجود در تزئینات گچبری و سازه ای بدنه مرمت شده است.
به گفته حاجی زاده ، در قسمت های مورد نیاز بنا نیز قرینه سازی تزئینات و گچبری ها انجام شده و همچنین در تثبیت کاشی کاری معرق در فضای محوطه و حیاط بقعه شامل گنبد الله الله، در ورودی موتورخانه، بالای پنجره های شاه نشین نیز اقداماتی صورت گرفته و درزهای بین کاشی ها و فضاهای خالی پر شده است.
او به تعمیرات بوفه شامل عایق کاری پشت بام بوفه با هدف ممانعت از نفوذ رطوبت، کفسازی، نازک کاری، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و نصب درب از درهای تعمیر شده موجود در انبار شیخ اشاره کرد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این بوفه با رنگ نمای بیرونی و نورپردازی داخلی تزیین شده و این در حالی است که زمانی فضای متروکه سرویس بهداشتی محسوب می شد.
حاجی زاده به ساماندهی محوطه کارگاهی نیز اشاره و بیان کرد: تسطیح سطوح و اجرای آجر فرش پیاده رو در اطراف بوفه و دور باغچه ها و بهبود فضای سبز نیز انجام شده است.
او افزود: در ساختمان مدرسه مجاور بقعه نیز تعمیراتی از جمله اصلاح شیب جوی آب و ساماندهی پایه دیوار به اتمام رسیده و عملیات رنگ آمیزی نیز رو به اتمام است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچبری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بقعه شیخ صفی


اردبیل