اخبار گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی: چند قرآن تاریخی در مساجد کردستان نگهداری می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحسن علوی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از قرآن تاریخی نگل که با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان و مردم در مسجد عبدالله بن عمر روستای نگل برگزار شد، افزود: این قرآن مهمترین قرآن تاریخی کشور است که در اختیار بخش دولتی قرار ندارد و اهالی روستا مسئولیت نگهداری و حفاظت از آن را بر عهده دارند.
وی اضافه کرد: علاوه بر قرآن نگل چندین قرآن تاریخی دیگر در روستایی های دیگر کردستان از جمله کاشتر، سلین، شوی، نجنه و هفتاش نیز در مساجد قرار دارند و این نشانه علاقمندی مردم کردستان به قرآن و کلام الهی است.
به گفته وی، این قرآن تاریخی چندین بار از سوی افراد سوجو به سرقت برده شده بود که آخرین بار در سال ۱۳۸۳ با همکاری نیروهای انتظامی از سارقین باز پس گرفته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: برای محافظت از این قرآن ویترین محافظ بسیار پیشرفته ای در مسجد روستا تهیه شده که دارای آسانسور مخصوص جابجایی بوده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.
علوی اظهار کرد: جنس این قرآن از کاغذ بسیار مرغوبی بوده که در طول هزار سال آسیبی به جنس آن نرسیده است اما در طول سالیان بخشی از جوهر آن آسیب دیده است.
وی افزود: استاد حمید ملکیان یکی از مرمتگران برجسته نسخ خطی قرآن در کشور مرمت قرآن نگل را بر عهده داشت.
به گزارش ایرنا، قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره ۲ در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.
کردستان دارای ۱۰ قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان ، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش است که تا کنون هفت مورد از آنها مرمت و خود روستاها جانمایی شده است.
کردستان ۸۲۸ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین ۳۱ اثر معنوی است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
۳۰۲۰/۶۱۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


قرآن نگل


رونمایی