اخبار گردشگری

رئیس جامعه هتلداران: ساختار کنونی جوابگوی توسعه گردشگری نیست

جمشید حمزه زاده عصر چهارشنبه در نشست خبری در مشهد افزود: یکی از اهداف مهم تشکیل و فعالیت جامعه هتلداران پیگیری منافع و نیز تلاش در جهت ارتقای کیفی و کمی خدمات در این بخش و تعامل با سازمانها و دستگاههای مختلف از اقدامات و برنامه های آن است.
وی افزود: ساختار کنونی سازمان میراث فرهنگی کشور با ضروریات توسعه گردشگری همراه نیست بنابراین تشکیل وزارت گردشگری امری ضروری است. طرح تشکیل وزارت گردشگری در مجلس شورای اسلامی مطرح است و هم اکنون در اختیار هیات رئیسه قوه مقننه برای طرح در صحن علنی به منظور رای گیری نهایی می باشد.
رئیس جامعه هتلداران ایران ادامه داد: همچنین در راستای تعامل با مجلس هم اکنون بحث تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری مورد پیگیری است که مقدمات آن انجام شده و به زودی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود.

* کاهش ضریب اشغال هتلها
وی همچنین گفت: ظرف دو سال اخیر شاهد کاهش ضریب اقامت در هتلهای کشور بوده ایم. هر سال ۱۵ درصد نسبت به سالهای قبل کاهش میزان اقامت در هتلهای کشور ثبت شده است. هم اکنون ضریب تکمیل گنجایش هتلها در ایران کمتر از ۴۰ درصد است و این به معنای وضعیت نابسامان در صنعت هتلداری می باشد که زاییده عوامل متعددی است.
حمزه زاده افزود: توسعه و رونق مراکز اقامتی غیرمعتبر و غیررسمی، افزایش شمار خانه مسافرها و میهمانسراهای دولتی، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و بر هم خوردن عرضه و تقاضا از جمله عوامل ایجاد کننده این وضعیت است.
وی تعامل استانهای کشور با یکدیگر، توسعه گروههای توریستی با ارائه تخفیفهای ویژه، تبلیغ و معرفی خدمات هتلها در شبکه های را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار برای افزایش میزان اقامت در هتلها اعلام و بدون اشاره به آمار بیان کرد: توسعه گردشگری سلامت و ارائه خدمات آرامش دهنده در اغلب هتلها در کنار خدمات متداول از دیگر تلاشهای انجام شده در این زمینه است.
رئیس جامعه هتلداران ایران ادامه داد: هم اکنون دو هزار هتل و هتل آپارتمان در سطح کشور فعالیت دارند. این تعداد شامل ۲۰۰ هزار نفرشب گنجایش اقامت و ۷۵ هزار اتاق است.

* تعطیلی هتلها واقعیتی تلخ
وی در ادامه گفت: تعطیلی هتلها در ایران واقعیت دارد و عامل اصلی این وضعیت به توسعه بی رویه ساخت ساز هتل در کشور، فقدان برنامه ریزی مشخص و نیازسنجی لازم بر می گردد. از سالیان گذشته تا امروز در زمینه ساخت هتلهای جدید و صدور مجوز برای این حوزه هیچگونه مطالعات نیازسنجی انجام نشده در حالی که انجام این مطالعات ضرورت و مبنای برنامه ریزی و هدفمند شدن ارائه خدمات است.
حمزه زاده افزود: بخاطر همین ناهماهنگیها کلانشهری مانند مشهد که یکی از محورهای مهم گردشگری است به شدت آسیب دیده در حالی که ضرورت دارد در کمیته صدور مجوز ساخت هتل یک نفر از اعضای اتحادیه هتلداران حضور داشته باشد. ساخت بی رویه هتل می تواند خسارات و صدمات جبران ناپذیری به این صنعت وارد کند.

* فعالیت ۲۴۰ هزار خانه شخصی مسافرپذیر
وی فعالیت خانه مسافرها و منازل شخصی را در اسکان مسافران بلای جان مالکان و سرمایه گذاران هتلها در ایران توصیف و بیان کرد: این روند در شهرهایی که بیش از بقیه مسافرپذیر و میزبان گردشگران هستند مشهودتر و بانمود عینی تر قابل مشاهده است. هم اکنون در سطح کشور افزون بر ۲۴۰ هزار خانه شخصی فعالیت دارند که اقدام به اسکان مسافران می کنند.
او ادامه داد: کلانشهر مذهبی مشهد نیز یکی از شهرهایی است که بطور جد با این معضل دست به گریبان می باشد. هم اینک هفت هزار خانه شخصی در این کلانشهر فعالیت دارند که با سرمایه گذاران هتل رقابت ایجاد کرده اند.
رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: با پیگیریهای، سازمان میراث فرهنگی ادامه صدور مجوز را برای خانه مسافرها متوقف کرده است. این توقف می تواند به صنعت هتلداری کمک کند تا فعالیت منطقی تری داشته باشند.
وی در ادامه به رایزنی با مجمع تشخیص مصلحت در زمینه تهیه سند توسعه گردشگری اشاره و بیان کرد: تهیه این سند و در صورت تائید و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری می تواند تحولی در عرصه این صنعت ایجاد کند.

* کاهش گردشگران خارجی
حمزه زاده همچنین گفت: طی یک سال اخیر ورود گردشگران خارجی به کشور کاهش یافته و تداوم این روند هتلها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این معضل به عملکرد و فعالیت متولیان بخشهای مرتبط باز می گردد که لازم است در این زمینه برنامه ریزی و اصلاح لازم انجام شود.
وی افزود: طبق اعلام رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میزان ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل از آن پنج درصد کاهش یافته است.
او به موضوع سرمایه گذاری خارجی در هتلهای کشور نیز اشاره و بیان کرد: برندهای خارجی معمولا با دو هدف سودآوری و انتقال مدیریتشان پا به عرصه سرمایه گذاری در صنعت هتلداری می گذارند. حضور برندهای خارجی را مطلوب می دانیم و از آن استقبال می کنیم اما مشروط به اینکه موجب افزایش کیفیت خدمات، اشتغال، سودآوری هتلها و افزایش سطح معلومات کارکنان هتلها شوند.

* کاهش گردشگران خارجی مشهد
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: طی دو سال اخیر شاهد کاهش دو سوم گردشگران خارجی به خصوص از کشورهای عربستان و بحرین به مشهد به دلیل حادثه ایجاد شده در کنسولگری عربستان در این شهر بوده ایم.
محمد قانعی بدون ذکر آمار افزود: نیازسنجی و مطالعه در خصوص وضعیت و فعالیت هتلها بسیار نادرست است و همین امر موجب شده در روند توام با رکود در صنعت گردشگری شاهد ساخت ۲۹۲ پروژه گردشگری در خراسان رضوی باشیم که بخش عمده آنها را واحدهای اقامتی از نوع هتل تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: وضعیت فعالیت حدود هفت هزار خانه مسافر در این کلانشهر نیز بر پیکره صنعت هتلدارای صدمات فراوانی زده است.

* توزیع سفر، حلقه گمشده برنامه ریزی
دبیر جامعه هتلداران ایران نیز در این نشست به اهمیت و جایگاه توزیع سفر در کشور و تاثیر آن در استفاده مردم از فرصت سفر به نقاط مختلف اشاره و بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی در زمینه توزیع سفر تاکنون موفق عمل نکرده گرچه تلاشهای فراوانی در این زمینه نموده است.
کامیار اسکندریون افزود: به عنوان نمونه در مشهد شاهد خالی ماندن بخش زیادی از گنجایش اقامتی در برهه هایی از سال و پر شدن کامل گنجایش در برخی مناسبتها و یا فصول هستیم که این مسئله باید مدیریت شود.
وی ادامه داد: با روند فعلی و مشکلات فراروی صنعت هتلداری هیچ آینده روشنی برای این صنعت متصور نیستم. سالها فعالیت و تجربه در عرصه صنعت هتلداری ایران نشان می دهد نمودار رشد این صنعت همیشه رو به افول بوده است.
دبیر جامعه هتلداران ایران گفت: در حالی که سرمایه گذاران صنعت هتلداری در ایران دلسوزانه فعالیت می کنند هم اکنون سود هتل سازی نسبت به سرمایه گذاشته شده زیر پنج درصد است. به همین دلیل بر اساس نگاه اقتصادی در درجه نخست فعالیت در عرصه هتلداری کشور هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و سوددهی سرمایه در عرصه ها و بخشهای دیگر قطعی تر و قابل اعتمادتر است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
۷۴۹۶/۱۸۵۸

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگری


جامعه هتلداران


رکود