اخبار گردشگری, اقامتگاه

تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تپه تاریخی چناران

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد طاهریان‌ مقدم اظهار کرد: پیش از این شاهد رواج ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه تپه تاریخی چناران بودیم که با برخوردهای قانونی، اکنون این روند کاهش یافته است.
وی بدون اشاره به آماری دراین خصوص افزود: اخیرا با دریافت حکم تخریب از مقام قضایی، بقیه ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در این محوطه تخریب شد.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در شهرستان چناران شناسایی شده که ۲۲ اثر آن به ثبت ملی رسیده، افزود: برج تاریخی رادکان واقع در این شهرستان قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد.
طاهریان بیان کرد: هم اکنون مرمت رباط حوض حضرتی چناران، که در گذشته ۷۰ درصد آن تخریب شده بود، در دست انجام است.
رئیس اداره میراث فرهنگی چناران با اشاره به کمبود بودجه برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان، گفت: رباط سیدآباد در این شهرستان مرمت شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی و تغییر کاربری است.
وی در ادامه بیان کرد: برای احیای صنایع‌دستی شهرستان چناران، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده که این پرداخت ها در راستای اشتغال‌زایی در مشاغل نمدمالی، سفال و سرامیک، ترمه‌دوزی، معرق، دوخت لباس محلی و غیره بوده است.
طاهریان گفت: از جمله مشاغل این شهرستان که با اعطای وام به فعالان صنایع‌دستی احیا شد رشته نمدمالی است که در حال منسوخ شدن بود و هم اینک محصولات تولید شده در کارگاه نمدمالی چناران به دیگر شهرستان‌های استان ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرستان چناران در حوزه گردشگری غنای بسیاری دارد، افزود: از جمله می‌توان به دریاچه سبز گلبهار در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق چناران، آبشار اخلمد در کنار روستای اخلمد در ۱۷ کیلومتری جنوب‌غربی چناران اشاره کرد.
طاهریان اظهار کرد: قدمت روستای اخلمد به دوران صفوی می رسد و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی از آبشار اخلمد دیدن می کنند. اکنون در این منطقه اقامتگاه‌های غیرمجاز فعالیت دارند که از مالکان این اقامتگاه‌ها خواسته شده تا برای دریافت مجوز به اداره میراث‌فرهنگی چناران مراجعه کنند.
وی گفت: ‘بقمچ’ از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان چناران است که دارای بافت تاریخی است و مصالح به کار رفته در بناهای آن، خشت و گل است و این روستای پلکانی در دامنه کوه‌‌های هزار مسجد واقع است.
رئیس اداره میراث فرهنگی چناران، دیگر روستا‌های پلکانی این شهرستان را ‘گاه و گاش’ نام برد و گفت: نخستین اقدام برای حضور گردشگران در روستاهای این شهرستان ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که مجوز آن بدون دریافت هزینه‌ای از سوی این اداره صادر می‌شود.
طاهریان اظهار کرد: روستا‌های ‘اسجیل’، ‘دولت‌آباد’، ‘بقمچ’، ‘رادکان’، ‘فریزی’، ‘اخلمد’، ‘گاه و گاش’ در این شهرستان توانایی بوم‌گردی را دارند و این اداره به متقاضیان ساخت اقامتگاه در این مناطق مجوز ‌می‌دهد.
تپه تاریخی چناران مربوط به هزاره سوم تا پنجم قبل از میلاد است، این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان چناران در ۴۵ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۷۴۹۶/۵۱۳۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تپه تاریخی


خراسان رضوی