اخبار گردشگری

میزگرد فرصت های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در ایرنا برگزار شد

در این میزگرد فاطمه دانش یزدی، مدیرکل و « ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مهدی جمالی نژاد شهردار و مجتبی فرهمند معاون شهرسازی و معماری شهرداری به بیان دیدگاه های خود در باره فرصت های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در حوزه گردشگری پرداختند.
مشروح مطالب این میزگرد هفته آینده در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد منتشر می شود.
بافت تاریخی شهر یزد ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درکراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
به گفته محمدرضا نصیری معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۹۶هزار و ۳۰۰ گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش نشان می دهد.
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، ۷۳ هزار نفر مربوط به ۹ ماهه سال گذشته بود.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و ۹ ماهه سال ۹۶ از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور همواره بر اساس رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی با نام «آژانس خبری پارس» به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
۷۵۳۲/ ۲۰۴۷ خبرنگار: سعید صادقی مقدم ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت جهانی


بافت تاریخی یزد


میزگرد