اخبار گردشگری

ایتالیایی‌ها حمایت‌شان از تخت‌جمشید را بیشتر می‌کنند

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه مستندنگاری و حفاظت و مرمت آثار محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید و منظر فرهنگی آن با مرمت‌گران ایتالیایی همکاری می‌کند .

به گزارش ایسنا، در شرایطی که تیم باستان شناس ایتالیایی از چند سال گذشته به صورت مشترک با تیم باستان‌شناس ایرانی در تخت‌جمشید با هدف بررسی و کاوش در شهر پارسه بررسی و مطالعه انجام می‌دهند، از سوی دیگر یکی دو ماه گذشته نیز رئیس دانشگاه هنر شیراز اعلام کرد؛ یک خیر ایتالیایی برای حفاظت از تخت‌جمشید ۲۵۰ هزار یورو پرداخت می‌کند.

کامران احمدی، رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی نیز دوشنبه ۱۸ دی، خبر از آغاز مستندنگاری، حفاظت و مرمت آثار محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید و منظر فرهنگی آن با همکاری مرمت‌گران ایتالیایی می‌دهد.

او می گوید: در راستای توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فنی بین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و موسسه مرمتگران بدون مرز ایتالیا، یادداشتِ تفاهم همکاری مبادله شد .

وی از اهداف اصلی این یادداشت تفاهم را مستندنگاری، حفاظت و مرمت آثار در محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید و منظر فرهنگی آن اعلام می‌کند .

به گفته احمدی به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ براساس این تفاهم‌نامه طرفین در زمینه پژوهش و تحلیل داده‌های گردآوری شده و همچنین توسعه بانک اطلاعاتی مرتبط با آثار همکاری خواهند کرد.

او با تاکید بر این‌که این یادداشت تفاهم از پاییز امسال (۱۳۹۶) به مدت پنج سال اعتبار دارد، اظهارکرد: آموزش پژوهشگران جوان در زمینه حفاظت، مرمت، چاپ و انتشار دستاوردها از دیگر موضوعات مورد تفاهم در این همکاری است.

آذرماه امسال نیز علی‌رضا عسکری چاوردی، رئیس دانشگاه هنر شیراز به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد حفاظتی و مرمتی با دانشگاه‌های ایتالیا اشاره کرده و گفته بود: مستند نگاریِ حفاظت باستان‌شناسی و مرمت در مجموعه جهانی تخت جمشید در دستور کار است و طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تفاهم نامه جدیدی نیز به زودی در این حوزه ها با ایتالیایی ها منعقد می‌شود.

همچنین در آن زمان او از کمک و حمایت یک خیر ایتالیایی برای ادامه‌ی حفاظت از مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داده و اعلام کرده بود؛ یک خیر ایتالیایی بالغ بر ۲۵۰ هزار یورو برای اقدامات حفاظتی تخت جمشید هزینه خواهد کرد؛ این رقم به عنوان مجموعه کارهای حفاظتی در تخت جمشید هزینه خواهد شد.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که اوایل خرداد ۱۳۸۸، نیز وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی جمهوری ایتالیا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ تفاهم‌نامه‌ای با هدف حفاظت و مرمت آرامگاه کوروش در پاسارگاد و حفاظت و نگهداری مجموعه‌های موزه‌یی، امضا کرده‌اند.

در همان زمان نیز پایگاه اینترنتی ایتالی‌مگ، اعلام کرد؛ «ساندرو بوندی (Sandro Bondi) وزیر فرهنگ و آثار تاریخی ایتالیا از مرمت مقبره‌ی کوروش کبیر در قالب پروژه‌ای مشترک بین مرمت‌گران ایرانی و ایتالیایی در مدت دوسال خبر داده است.»