اخبار گردشگری

تردد کامیون های فرسوده تا ۱۵ بهمن ماه در پایتخت ممنوع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: کامیون های فرسوده و فاقد معاینه فنی حداقل تا ۱۵ بهمن ماه اجازه تردد در تهران ندارند.

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در جمع خبرنگاران درباره نتایج کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که در استانداری تهران با حضور دستگاه های مختلف برگزار شد، گفت: مدیریت پسماند تهران، دستور جلسه بود چرا که پسماندها به صورت اصولی مدیریت نمی شوند.

پسماندها در همه جای دنیا به عنوان طلای کثیف، سرمایه و فرصت اقتصادی شناخته می شوند اما متاسفانه در کشور ما به ویژه تهران پسماندها به عنوان یک معضل بروز پیدا کرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: شهرداری تهران بر اساس ماده ۹ قانون مدیریت پسماند وظیفه فرهنگ سازی و آموزش تفکیک از مبدأ پسماندها را بر عهده دارد.

کلانتری با بیان اینکه سرانه تولید پسماند در تهران از ۸۵۰ گرم به ۹۲۰ گرم در پایان سال ۹۵ رسید، گفت: در پنج سال گذشته روزانه ۹۰۰ تن به پسماند تهران اضافه شد، در همه جای دنیا کاهش پسماند مد نظر قرار می گیرد و مطمئنا «جامعه مصرف کن دور بریز» جامعه خوبی نیست.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: شهرداری تهران به عنوان دستگاه اجرایی موظف به تفکیک پسماندها از مبدأ است، سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان دستگاه ناظر در این زمینه وظیفه دارد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان باید در زمینه تفکیک زباله های خشک و تر آموزش لازم را ببینند، گفت: در این صورت پسماندی که قابلیت بازیافت دارد دوباره به چرخه مصرف بر می گردد و کود آلی تولید شده از پسماند تر عاری از فلزات سنگین خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ساماندهی سایت آرادکوه، مدیریت سایر پسماندها و استفاده از زباله سوز در شهر تهران در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت،بیان کرد: ۳۰۰۰ تن پسماند در تهران قابلیت تبدیل به انرژی را دارد که در آینده نزدیک بعد از انجام مناقصه ها سرمایه گذاری لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت تا موضوع تولید برق از پسماند در آرادکوه انجام شود.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه توسعه خطوط ریلی دستور کار دیگر این جلسه بود، گفت: با توجه به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا گسترش حمل و نقل ریلی در شهرهای هشتگرد، پردیس و پرند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار خودرو وارد تهران می شود، گفت: برای کاهش تردد این تعداد بالای خودرو چاره ای جز توسعه خطوط ریلی نداریم. برای این منظور قرار شد با عقد تفاهم نامه ای بین وزارت راه، استانداری تهران و شهرداری، این کار با اولویت پیگیری شود، همچنین سازمان برنامه و بودجه باید اعتبارات مورد نیاز برای این کار را تخصیص دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: کامیون های فرسوده و فاقد معاینه فنی حداقل تا ۱۵ بهمن ماه اجازه تردد در تهران ندارند.