اخبار گردشگری

گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را مدیریت ناصحیح پسماند به خطر می اندازد

به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز یکشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: به دلیل اهمیت چشمگیر بحث مدیریت پسماند باید متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این استان با حساسیت بیشتری آن را انجام دهند.
وی خواستار جمع آوری، حمل و دفن پسماند در کهگیلویه و بویراحمد به نحو صحیح‌تر و اصولی‌تر شد.
فیلی افزود: برای مدیریت مطلوب‌تر پسماند و ساخت مکان‌های جدید دفن زباله در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد از توان بخش خصوصی استفاده شود و همکاری لازم نیز با متقاضیان سرمایه گذاری این حوزه انجام خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حمل و دفن پسماندهای بیمارستانی در این استان پس از بی خطرسازی آنها انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهرهای مختلف استان نیز نظارت کافی داشته باشند.
فیلی عنوان کرد: هرگونه کوتاهی، سهل انگاری، کم کاری و یا بی توجهی در این راستا خلاف قانون بوده و با عاملان آن برخورد جدی می‌شود.
وی ابراز داشت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج در نشست بعدی کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از وضعیت بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی این شهر ارائه دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: حمل و دفن پسماند در شهرهای مختلف این استان به ویژه یاسوج به طرز غیراصولی و غیربهداشتی انجام می‌شود.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: گاهی اوقات نیز پسماندهای معمولی و بیمارستانی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد با یکدیگر مخلوط می‌شوند که خلاف قانون مدیریت پسماند است.
وی افزود: شواهد نشان می‌دهد که برخی از شهرداران کهگیلویه و بویراحمد اراده و تمایل چندانی در زمینه مدیریت صحیح پسماند ندارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به نظر می‌رسد که یکی از عوامل مؤثر در این زمینه وجود برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر در استان است که آشنایی لازم را با مسائل زیست محیطی و بحث مدیریت پسماند نداشته و یا چندان اهمیت نمی‌دهند.
هاشمی عنوان کرد: تعدادی از شهرداران کهگیلویه و بویراحمد تاکنون در همین راستا به مراجع قضایی این استان معرفی شده و رأی دادگاه نیز به نفع اداره کل حفاظت محیط زیست استان صادر شده است.
وی ابراز داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته ۱۶٫۵ هکتار زمین در منطقه دوپشته دشتروم شهرستان بویراحمد برای ایجاد مکان جدید دفن پسماند و ساخت کارخانه بازیافت زباله به شهرداری یاسوج واگذار کرد که عملیات فنس کشی در اطراف آن انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هکتار از این میزان زمین به دفن پسماندهای بیمارستانی شهر یاسوج اختصاص می‌یابد.
هاشمی اظهار داشت: سال ۱۳۸۸ ساخت محل جدید دفن پسماند شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در نشست کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید.
وی افزود: قرار شد حدود ۳۰ هکتار زمین در فاصله شهر سی سخت تا روستای توت نده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در اختیار شهرداری سی سخت قرار گیرد اما تاکنون این امر مهم انجام نشده است.
هم اینک ۵۷ دستگاه خودروی معمولی و ۱۴ دستگاه خودروی ویژه به همراه ۴۶۶ نفر پرسنل در شهرداری‌های ۱۷ گانه کهگیلویه و بویراحمد کار جمع آوری، حمل و دفن پسماند را انجام می‌دهند.
سرانه تولید پسماند در کهگیلویه و بویراحمد روزانه حدود یک کیلو و ۲۰۰ گرم به ازای هر نفر است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: موسوی
۷۵۳۵/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


مدیریت پسماند


توسعه گردشگری


کهگیلویه و بویراحمد