اخبار گردشگری

۲ صنعتگر سیستان و بلوچستان به نمایشگاه صنایع دستی عمان معرفی شدند

محمد بهروز عیسی زهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دومین حضور صنعتگران صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این نمایشگاه است.
وی افزود: شرکت کنندگان سیستان و بلوچستان در این نمایشگاه در رشته های سوزن دوزی آثار خود را از یکم تا ۱۵ بهمن ماه در معرض دید علاقمندان قرار خواهند داد.
وی با بیان اینکه تا کنون ۴۲ اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا شده اند گفت: بیش از ۳۰ اثر نیز امسال در مرحله استانی نشان مرغوبیت را دریافت کردند و در حال سیر مراحل ملی آن هستند.
وی سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نوار بافی) تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، خامه دوزی سیستان، لباس های محلی، یزدبافی و آهنگری را از جمله رشته های صنایع دستی سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک۱۰فروشگاه و افزون بر ۱۲۰ تشکل صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.
به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است.
۷۳۱۶** ۳۲۱۳ خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نمایشگاه صنایع دستی عمان


صنعتگران سیستان و بلوچستان