اخبار گردشگری

‘مهارت کسب و کار’ برای فعالان صنایع دستی گیلان

رضا علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری دوره های متعدد آموزش صنایع دستی در مناطق روستایی و عشایری استان از سوی این اداره کل افزود: بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر از ابتدای امسال تاکنون در این دوره ها شرکت کردند و موفق به کسب مهارت های صنایع دستی شدند.
وی ،همچنین به برگزاری کارگاه های آموزش صنایع دستی در زندان ها و فراگیری هنرهای سنتی از سوی۶۵۰ نفراز مددجویان در نیم سال اول۹۶ اشاره و بیان کرد: برگزاری آموزش های کوتاه مدت می تواند گامی در راستای استعدادیابی مددجویان و سوق دادن آنان به فعالیت های مفید اجتماعی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش نیروی انسانی ،۴۰۰ نفر از فعالان و شاغلان در حوزه صنایع دستی در فواصل مختلف تا پایان سال تحت آموزش های کاربردی با عنوان ‘مهارت کسب و کار’ قرار می گیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بر ضرورت آموزش همگانی صنایع دستی در تمامی سطوح به ویژه روﺳﺘﺎﺋﯿﺎن تاکید و بیان کرد : ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﮑﻤﻞ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﺎورزی به شمار می آید و ﻣﺎﻧﻊ ﻣﻬﺎﺟﺮتﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده ﻓﺼﻠﯽ ﯾﺎ داﺋﻤﯽ آنﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از آﺳﯿﺐﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽ شود.
علیزاده ، از علاقمندان به هنرهای سنتی خواست تا با مراجعه به آموزشگاه های مجاز نسبت به فراگیری این دانش کاربردی و میراث معنوی اقدام نمایند.
وی اشتغالزایی و توانمندسازی فعالان عرصه صنایع دستی در گیلان را همراه با رشد فزاینده قلمداد و تصریح کرد: بی تردید یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی است.
علیزاده؛ ﺻﻨﺎﯾﻊ دﺳﺘﯽ و ﻫﻨﺮﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ را ﺑﺎزﺗﺎب ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻨﻮی و ﺗﻈﺎﻫﺮات روﺣﯽ ، ﻗﻮﻣﯽ و ﺑﻮﻣﯽ نیاکانمان قلمداد کرد و افزود: پتانسیل اﯾﺠﺎد ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ و ﮐﺴﺐ درآﻣﺪ، ﺿﻤﻦ ﭘﺮﮐﺮدن اوﻗﺎت ﻓﺮاﻏﺖ و ﺑﯿﮑﺎری ماحصل فعالیت در حوزه صنایع دستی تلقی می شود.
از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
تاکنون ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این خود افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.
خبرنگار: ضامن**انتشار دهنده: بابایی
۱۸۸۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


اشتغالزایی