اخبار گردشگری

مرحله دوم مرمت خانه تاریخی 'باکوچی' کاشان آغاز شد

به گزارش ایرنا، ‘محسن جاوری’ روز شنبه به خبرنگاران گفت: مرحله دوم مرمت خانه تاریخی باکوچی متعلق به دوره قاجاریه که به خانه «سپیده کاشانی» شاعره نامدار معاصر نیز شهرت دارد، با افزون بر ۹۴۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام می شود.
وی افزود: پاکسازی حیاط، مرمت و زیرسازی بدنه های حیاط و درون اتاق ها، مرمت و ساماندهی پشت بام شامل سبک سازی، استحکام بخشی و اجرای عایق رطوبتی و اجرای ختایی فرش بام، مرمت و اجرای دیوار آجری و مرمت و اجرای سقف از اقدام های مهم اجرای این طرح است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با اشاره به اینکه بخشی از خانه تاریخی باکوچی سال گذشته مرمت و بازسازی شد، بیان کرد: این خانه یکی از اثرهای تاریخی با ارزش و در مسیر بافت تاریخی شهر کاشان می باشد که در ۲ طبقه بنا شده است.
او اضافه کرد: خانه باکوچی دارای حیاط اندرونی، بیرونی و گودال باغچه می باشد که ورودی آن به طبقه میانی راه دارد، حیاط اندرونی به صورت چهار طرف ساخته شده و از فضاهای اصلی معماری این خانه می توان به سرداب، ۲ بادگیر، شاه نشین، پنج دری، هشتی ورودی و حوضخانه اشاره کرد.
جاوری عنوان کرد: اندرونی این خانه نیز یک حیاط کوچک هشت ضلعی دارد و یک باغ نیز متعلق به این خانه می باشد که توسط راهی از زیر گذر عام به یکدیگر ارتباط دارند.
وی گفت: خانه باکوچی سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و قرار است به عنوان موزه بافته های سنتی و پیشه های وابسته به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.
هم اکنون چهار موزه تاریخی فرهنگی شامل موزه ملی کاشان، موزه مشارکتی مردم شناسی برزک، موزه اسباب بازی و عروسک و موزه هنرهای تجسمی دکتر شیبانی در شهرستان کاشان پذیرای گردشگران است.
افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون ۳۲۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان کاشان با جمعیت نزدیک به ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثار تاریخی


خانه باکوچی


کاشان