اخبار گردشگری

تولید سالانه ۲۰ هزار مترمربع گلیم در لرستان

افشین بابا حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اغلب صنایع دستی بومی استان به صورت دست بافت تهیه می شوند، افزود: در حال حاضر ۵۲ صنایع دستی در این استان فعال است که ۴۹ رشته از این مجموع بومی هستند.
وی اظهار کرد: رشته های گلیم بافی و ماشته در شهرستان های خرم آباد و نورآباد، جاجیم بافی در الیگودرز و ورشو سازی و هرمی بافی بیشتر در شهرستان بروجرد فعالیت دارند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: میزان درآمد تولید سالانه صنایع دستی در این استان حدود ۶ میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: در حال حاضر رشته سراجی یا چرم نیز در استان مورد استقبال قرار گرفته و به طور ویژه در ۲ سطح مقدماتی و پیشرفته در ۱۲ دوره در سطح شهرستان ها آموزش داده شده است.
به گفته بابا حسینی با توجه به اینکه برخی رشته های صنایع دستی لرستان مانند ورشوسازی به سمت منسوخ شدن می روند، کارگاه های احیای این رشته با حضور علاقه مندان این رشته برگزار و مستند نگاری شده است.
وی ادامه داد: برخی رشته های خاص صنایع دستی مانند حجاری سنگ به دلیل وجود معادن سنگ در شهرستان های دورود، ازنا و الیگودرز رواج دارد.
وی با بیان اینکه رشته های مشبک و خراط چوبی در استان لرستان فعال است، گفت: هنر ساخت رشته های چیت بافی، سله بافی(سبدبافی) و بوریا بافی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: با ثبت این آثار تعداد آثار ثبت شده لرستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ۲۶ مورد رسیده است.
بابا حسینی اظهار کرد: مقدمات ثبت هنر ساخت سیاه چادر و ماشته بافی نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان برای مطرح شدن در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملوس کشور قرار دارد.
۷۲۷۴/۳۰۲۲
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


تولید گلیم