اخبار گردشگری

نگهداری تاریخانه به عنوان الگوی تاریخ دامغان نیاز به اعتبار ویژه دارد

ابوالفضل حسن بیکی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مسجد تاریخانه دامغان به عنوان یکی از اولین مسجدهای تاریخ اسلام و الگوی تاریخ شهر دامغان نیازمند توجه ویژه است.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات سال های گذشته دامغان، کم‌توجهی به آثار باستانی و بناهای تاریخی این شهر بود که در حال حاضر شرایط بهتری فراهم شده‌است، اما همچنان نیاز به فعالیت بیشتر در این زمینه احساس می شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، مسجد تاریخانه را گنج با ارزش این شهر دانست و افزود: تخصیص اعتبار ویژه برای حفظ و نگهداری از این مسجد کهن امری ضروری است، چرا که به مرور زمان و بر اثر بروز بلایای طبیعی، این مسجد تاریخی در معرض تخریب قرار می گیرد.
وی افزود: این مسجد از اولین مساجد تاریخ اسلام است که به عنوان یک گنج پنهان در دامغان نیازمند توجه بیشتر مسوولین و مردم است، زیرا یادگار ارزشمندی از تاریخ این شهرستان است.
حسن بیکی، این مسجد را از یادگاران دوره ایلخانی دانست و گفت: روز ۱۵ دی سالروز ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است که کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان نیز این روز را به عنوان روز مسجد تاریخانه دامغان نامگذاری کرده است.
حسن بیکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مردم اهمیت آثار تاریخی را درک کرده‌اند و با اشاره به وجود ۱۶۰ مرکز باستانی قلعه در دامغان، گفت: ۱۲ مرکز و چهار خانه بوم گردی در دامغان در حال احیا و ایجاد است که با این امکانات و با جذب سرمایه گذار خارجی به گردشگری شهرستان کمک ویژه می‌شود و از سوی دیگر، مرمت و احیای بناهای تاریخانه در روستاها، لازمه این اقدام است.
گردهمایی بزرگ روز تاریخانه در دامغان
به مناسبت ۱۵ دی ماه، سالروز ثبت ملی شدن مسجد تاریخانه دامغان، امروز مسوولان و دوستداران تاریخ کهن دامغان در این مسجد گرد هم آمدند، مسجد تاریخانه در جنوب شرقی شهر دامغان واقع شده که از قدیمی‌ترین مساجد ایران به حساب می‌آید که ساخت آن به اواسط قرن دوم هجری در اواخر حکومت بنی‌امیه و اوایل حکومت عباسی می رسد.
این مسجد در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ به شماره‌ی ثبت ۸۰ به عنوان اثر ملی ایران، ثبت شده است.
۹۸۵۶/۶۱۰۳
خبرنگار: میثم اسماعیلی ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تاریخانه


نماینده مجلس