اخبار گردشگری

عرصه و حریم ۹ بنا و محوطه تاریخی استان های همدان و اردبیل تصویب شد

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محدوده عرصه و حریم و همچنین ضوابط مقررات حفاظتی بناها و محوطه های تاریخی در کمیته حریم آثار ملی غیر منقول که صبح امروز با حضور کارشناسان و صاحبنظران میراث فرهنگی برگزار شد، مورد تصویب قرار گرفت.
فرهاد نظری در این باره تاکید کرد: در جلسه ای که صبح امروز با حضور کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی برگزار شد ۶ پرونده از استان اردبیل و ۴ پرونده از استان همدان ارائه شد.
به گفته وی، محدوده عرصه و حریم حمام قارجاری محمدیان، خانه تاریخی صارم السلطنه و مسجدجامع همجوار آن در شهرستان نمین، بنای تاریخی مسجد سرهنگ، بقعه صفوی شیخ بدرالدین تصویب شد. این درحالی است که تپه باستانی قلعه بوینی در روستای حسن باروق از محوطه های باستانی شهرستان نمین محسوب می شود که عرصه و حریم آن مشخص و با تایید کارشناسان تصویب شد.
مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور اما به ۴ پرونده ای که از استان همدان مطرح شد اشاره کرد و گفت: خانه شهید مدنی که متعلق به دوره قاجار که در نزدیکی و مجاورت میدان مرکزی شهر و تپه هگمتانه است به همراه پرونده باغ و عمارت نورمحال، آرامگاه بوعلی و برج قربان مطرح شد که از این ۴ پرونده محدوده عرصه و حریم ۳ پرونده تصویب شد. همچنین پرونده برج قربان که متعلق به دوره ایلخانی است قرار شد که مورد بازنگری قرار گیرد.
در آثار تاریخی، حریم، محدوده‌ای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین می‌کند. حریم آثار تاریخی، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می‌شود.
فرانگ**۳۰۷۹** ۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


محوطه های تاریخی


عرصه و حریم