اخبار گردشگری

تعامل کتابخانه ملی با پژوهشگران افزایش می‌یابد

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران گفت: این جزو برنامه های سازمان است که تعامل خود را اندیشمندان و پژوهشگران حوزه‌های مختلف گسترده‌تر کند. انجمن جامعه شناسی ایران و به طور کلی انجمن‌های علمی و تخصصی از جاهایی است که می‌توان به کمک آن‌ها اندیشه را به سطح اجتماع تسری داد.
وی افزود: هدف از تشکیل این جلسات این است که ما ببینیم که چگونه می‌توانیم از مباحث اندیشمندان و صاحب نظران برای حل مسایل جامعه استفاده کنیم. در حقیقت ما امیدواریم که بتوانیم مسایل و مباحث مربوط به انجمن را در جامعه تسری بدهیم.
بروجردی درباره ضرورت کاربردی کردن مطالعات علمی و پژوهشی گفت: دولت طبیعتا در مقامی نیست که بخواهد از خودش نقد بکند. از سوی دیگر بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان ما نیز در درون خود هستند و حتی گاهی ارتباطشان با جامعه قطع است. یکی از دغدغه‌های من پیش از این این بود که دوستان پژوهشگر را به متن جامعه ببرم و مثلا در پژوهشگاه علوم انسانی بسیاری از همکاران را به استان‌ها می‌بردم تا از نزدیک با مشکلات مردم روبرو شوند. کتابخانه ملی ایران نیز یک موقعیت ویژه‌ای دارد و محل رجوع مردم است. آن هم مردمی که عمدتا تحصیل کرده است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دربخش دیگری از سخنانش گفت: مسئله آسیب‌های اجتماعی یک مسئله کاملا جدی وسیع و گسترده است. نمونه آن همین اتفاقات و حوادث اخیر است که هنوز یک بررسی دقیق علمی درباره آن‌ها نشده است. اگر بتوانیم چنین بررسی دقیق علمی‌ای از سوی انجمن‌های علمی نظیر انجمن علمی جامعه شناسی انجام دهیم، می‌توانیم به راه حلی برسیم که آرامش را به کشور بازگردانیم.
در ادامه این نشست سیدحسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران به معرفی انجمن پرداخت و گفت: از زمان تاسیس انجمن، ما دو رکن اصلی داریم که یکی گروه‌های تخصصی و دیگری استان‌های ما هستند. از این انجمن از از سال ۷۸که وزارت علوم ارزشیابی انجمن‌ها را انجام می‌دهد در میان انجمن‌های علوم انسانی بارها تقدیر شده‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در هر هفته ۶ نشست برگزار می‌کنیم و این جدای از همایش‌ها و سمینارهای سالیانه و دوسالانه‌ای است که برگزار می‌کنیم.
سراج زاده در انتهای سخنانش با استقبال از دعوت بروجردی برای استفاده از امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه ملی ایران گفت: باید کمیته‌ای مشترک میان کتابخانه و انجمن تشکیل شود تا ببینیم زمینه‌های همکاری چه مواردی باشد.
در ادامه این نشست پرویز اجلالی عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی با طرح این سوال که ما چگونه می‌توانیم ساختار دولت و جامعه مدنی را کارآمد‌تر کنیم و بتوانیم کاری کنیم که این دو بتوانند با هم کار کنند گفت: دانشگاه‌های امروز مراکز فروش مدرک هستند. دولت هم کار خود را انجام می‌دهد و ساختار بروکراسی اتصالی با بدنه علمی جامعه ندارد. راهکار صحیح اصلاح امور ایجاد پیوند میان بدنه بروکراسی و جامعه علمی است. تئوری‌های علمی جدید در خلاء شکل نمی‌گیرند و اندیشمند باید با مسئله از نزدیک برخورد بکند.
همچنین حسین ایمانی جاجرمی دیگر عضو انجمن جامعه شناسی ایران نیز گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظرفیت خوبی برای همکاری با انجمن جامعه شناسی دارد. به عنوان مثال ما آرشیو اجتماعی در ایران نداریم. ما نمی‌دانیم که در گذشته مردم مناطق مختلف ایران از چه ابزارهایی استفاده می‌کردند و اکنون نیز به واسطه تحول نسلی این ابزارها تغییر کرده اند .
او افزود: کار دیگری که شما می‌توانید انجام دهید باز انتشار آثار مکتوب گذشتگان است که دیگر کسی به آن دسترسی ندارد.
همچنین شیرین احمدنیا نیز از مسئولان این کتابخانه خواست که تور بازدید برای اساتید حوزه های مختلف از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برقرار کنند.
مظفر پاسدار شیرازی مدیرکل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نیز پس از سخنان اعضای هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران گفت: یکی از هدف های استراتژیک ما در دوره مدیریت فعلی تبدیل کتابخانه ملی ایران به هاب دانش کشور است.
او با اشاره به اینکه بیش از ۴میلیون جلد کتاب ، میلیون‌ها برگ سند و نزدیک به ۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه موجود است گفت: منابع ما به این‌ها محدود نیست و ما در زمینه پایان نامه و منابع دیداری و شنیداری و سایر منابع مجموعه ای منحصر به فرد را در اختیار داریم.
شهرام یوسفی فر معاون اسناد این سازمان نیز گفت: منابع موجود در آرشیو ملی ایران منابعی منحصر به فرد است که در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شوند. بر طبق اساسنامه کلیه نهادها و سازمان‌های دولتی و عمومی موظف هستند که اسناد اداری خود را به آرشیو ملی ایران ارجاع بدهند و از این حیث ما تنها منبع هستیم. نکته دیگر این است که ممکن است شما از جاهای دیگر به اسنادی دست پیدا کنید اما اینجا تنها مرکزی است که شما به اسناد آن می‌توانید استناد کنید و اطالت سند رو مورد بررسی قرار می‌دهد.
یوسفی فر خاطرنشان کرد: آرشیو ملی ایران کاملا مدرن است و قوانین آن هم کاملا مدرن است. یعنی به صورت کاملا علمی و سازمان یافته مسئله اسناد را پیگیری می‌کند. بحث نگهداری از سند، بحث چگونگی خوانش سند و نیز بهره برداری پژوهشی از سند نیز در آرشیو ملی انجام می‌گیرد. به همین سبب اسناد ما آئینه دقیقی از گذشته ما و آنچه که مدیران دوره‌های گذشته انجام داده‌اند را ارائه می‌دهد که می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی قرار بگیرد.
فراهنگ**۹۲۴۶**۱۸۲۳ خبرنگار: علیرضا مرادی** انتشار: علیرضا مرادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


بروجردی


کتابخانه ملی


انجمن جامعه شناسی ایران