اخبار گردشگری

نوستالژی طنین نغمه های قدیمی در ‘موزه صدا’ی تبریز

به گزارش ایرنا، این موزه منحصر به فرد که به عنوان نخستین موزه تخصصی صدا در کشور و با هدف بازسازی، حفظ و صیانت از موسیقی فاخر آذربایجان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، گامی مفید و موثر از سوی میراث فرهنگی استان برای تقویت گنجینه های ارزشمند فرهنگی در حوزه موسیقی است.
موزه صدای تبریز به همت و تلاش ‘حسین ساجدی’ پژوهشگر، موسیقیدان و رئیس خانه موسیقی تبریز افتتاح می شود.
ساجدی که در مقام مولف کتاب‌های ‘تاملی در قلمرو موسیقی’ و ‘ هم آوازان’، با جمع آوری انواع سازهای زهی مضرابی، زهی آرشه ای، کوبه ای، بادی، کلاویه دار در بخش های موسیقی ملی و بومی و نیز سازهای مشترک بین اقوام ایرانی و ملل مختلف زمینه افتتاح موزه صدا را در تبریز فراهم کرده است.
ساجدی با بیان اینکه موزه صدای تبریز مامنی برای تسلی دل های بی قرار موسیقی آذربایجان خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه موسیقی آذربایجان پیشینه ای غنی و وسیع دارد، همواره جای خالی موزه ای مرتبط با این هنر جهت حفظ و صیانت از این میراث ماندگار دیده می شد.
وی افزود: معتقدم که این موزه می تواند روح بی بدیل نغمه سازان و نغمه سرایان آذربایجان را جانی تازه بخشد و محفل انسی را برای همفکری و هم نوازی برای هنردوستان فراهم سازد.
ساجدی ادامه داد: موزه صدای تبریز را می توان حنجره ای برای طنین اندازی افکار هنری موسیقی دانان، اساتید، پژوهشگران و جوانان هنردوست آذربایجانی تلقی کرد، زیرا که در این محفل فرصتی برای هم اندیشی، پژوهش و حتی بررسی تخصصی سازهای آذری فراهم خواهد شد تا با نگارش ایده ها و روش های نوین در عرصه موسیقی آذربایجان، بتوانیم دیدی فراخ تر و جدیدتری را از این هنر اصیل و ماندگار برای انتقال به نسل های آینده به ارمغان آوریم.
وی با بیان اینکه برپایی موزه صدا در راستای تحقق اهداف پژوهشی و آموزشی این هنر بی بدیل نیز نقشی موثر و قابل توجه ای دارد، اظهار کرد: در تلاشیم تا در این مجموعه بخش های پژوهشی و آموزشی را در حوزه موسیقی با برپایی کارگاه های آموزشی و احداث کتابخانه تخصصی موسیقی تقویت کنیم.
بانی موزه ‘صدا’ی تبریز ادامه داد: موزه صدای تبریز می تواند فضایی مناسب جهت معرفی آیین های ملی و بومی باشد و زمینه ای مناسب را برای بهره مندی و سودمندی پژوهشگران، هنرجویان و دانشجویان حوزه موسیقی ایران و آذربایجان فراهم سازد.
این مجموعه دار تبریزی درباره اقلام موجود در این موزه، گفت: موزه صدای تبریز افزون بر ۳۰۰ قلم اشیای مرتبط با صدا را در خود جای خواهد داد و علاوه بر اشیای موجود، بخش ‘آرشیو صوتی’ را می توان یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این موزه دانست.
ساجدی افزود: در این آرشیو اذان موذن ها، مجموعه های صوتی قاریان، تعزیه خوانان، چاوش خوانان، پرده خوانان، منقبت خوانان، شبیه خوانان مناسبت های ملی و مذهبی، آواز خوانان قدیمی همچون اقبال، سید احمد خان و آثار ارزشمند موسیقی های فاخر نگهداری و در دسترس پژوهشگران و دانش پژوهان این رشته و سایر علاقه مندان جهت کسب دانش کافی و جامع قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در این موزه آلاتی مرتبط با صدا نیز همچون کوبه درها، دارالحکومه و کاروانسراهای قدیمی و زنگوله‌هایی از دوره صفویه تاکنون، در کنار اشیایی همچون رادیو، گرام، گرامافون های هندلی، صفحه های موسیقی، رادیوهای لامپی قدیمی؛ دستگاه های نمایش اسلاید، آپارات، دستگاه ریل، آخرین نسل تلویزیون های سیاه و سفید ، ضبط صوت های قدیمی به نمایش گذاشته می شوند.
به گزارش ایرنا، خانه تاریخی ‘امیر پرویز’ واقع در عابرگذر تاریخی ‘تربیت’ به همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مرمت و بازسازی شده و به عنوان موزه صدا مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
شهر تبریز با داشتن ۱۲ موزه یکی از شهرهای موزه ای ایران به شمار می رود.
موزه آذربایجان، قرآن و کتابت، محرم، سنجش، قاجار، عصر آهن، مشروطه، شهریار، تاریخ طبیعی، سفال، ارامنه و شهرداری هم اکنون در این شهر فعال است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشار: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنری


موسیقی


موزه