اخبار گردشگری

مرمت و احیای بناهای تاریخی خمین به ۶۰ میلیارد ریال اعتبارنیاز دارد

سید محمد حسینی روز دوشنبه در حاشیه نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و زیرساخت های توسعه گردشگری خمین در جمع خبرنگاران افزود: امسال برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی و همچنین اقدامات باستان شناسی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون تخصیص داده نشده است.
وی با اشاره به مرمت آثار تاریخی در خمین، افزود: بناهایی از جمله قلعه سالارمحتشم، قلعه حاج علی لشکر، عمارت تاریخی امیر مفخم در شهابیه، حمام‌های تاریخی و همچنین امامزاده‌های ثبت شده، نیاز به مرمت و بازسازی دارند.
وی ادامه داد: برخی از بناها از جمله بنای تاریخی در روستای میشیجان از توابع شهرستان خمین، رفع خطر تخریب شده عملیات مرمت با واگذاری به بخش خصوصی، ادامه می یابد.
حسینی افزود: بناهای تاریخی نیازمند مرمت در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد که واگذاری قلعه سالار محتشم، قلعه تاریخی امیر مفخم و حمام لکان در دستور کار قرار گرفته است.
وی بیان کرد: طرح مرمت اولیه عمارت امیرمفخم در روستای شهابیه از سال گذشته آغاز شد و اکنون بخش عمده آن مرمت شده است.
حسینی اظهارکرد: برای استحکام بخشی بنای تاریخی امیر مفخم، در مرحله نخست یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص و هزینه شد.
وی ادامه داد: لایه برداری و مستحکم سازی پایه ها، آوار برداری، تخریب لایه های فرسوده و ساخت دیوار این بنای تاریخی انجام شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: عمارت امیرمفخم خمین یکی از زیباترین خانه های تاریخی در استان مرکزی است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد و پس از تکمیل عملیات استحکام بخشی آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
وی اظهار کرد: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از تخریب و آسیب آن ها دارد چرا که این بناها نیاز به مرمت و احیا دارند که اعتبار دولتی پاسخگوی این امر نیست.
مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: حجره های این بنای تاریخی در صورتی که به بخش خصوصی واگذارشود، قابل احیا و تبدیل به مجموعه تفریحی و سنتی است.
وی تصریح کرد: با توجه به کمبود اعتبار، نیاز است تا سرمایه‌گذاران در این بخش وارد شوند، تا علاوه بر مرمت بناهای تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها، اشتغالزایی نیز ایجاد شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی به عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب است که مهمترین جاذبه های تاریخی آن بیت تاریخی امام خمینی ، سنگ نگاره های تیمره، تیمچه بازار، قلعه سالار محتشم، قلعه های تدافعی و کبوترخانه است که سالانه ۵۰۰ هزار گردشگر را به خود جذب می کند.
۷۲۷۷/۳۰۷۵/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اعتبار


حفظ و نگهداری