اخبار گردشگری, اقامتگاه

شتاب در توسعه روستاهای هدف گردشگری همدان با ایجاد ۵۰۰ شغل

به گزارش ایرنا چندی پیش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ، سه روستای گشانی شهرستان تویسرکان، ورکانه شهرستان همدان و قلعه جوق شهرستان فامنین را از میان ۲۰ روستای هدف گردشگری استان همدان برای اجرای طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال انتخاب کرد تا با اجرای این طرح گام های موثری در راستای توانمندسازی و اشتغال زایی این روستاها برداشته شود.
محور این طرح از هر سه حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است و کارشناسان اعزامی همزمان با دیگر روستاهای کشور با حضور در روستاهای ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان، از نزدیک به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت های مرتبط با حوزه ماموریت های خود برای استفاده بهینه از توان روستاییان پرداخته اند.
مسئولان استان به دلیل وجود جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیار در استان همدان و ثبت ۲۰ روستای هدف گردشگری که در هفت روستا طرح های هدف گردشگری در حال اجرا است، ایجاد اشتغال را به عنوان مهمترین هدف در این روستاها دنبال می کنند.
روستاهای گشانی ، اشتران، شهرستانه و سنجوران در شهرستان تویسرکان، روستاهای علیصدر و اکنلو در کبودرآهنگ، روستاهای سیمین ابرو ، ورکانه ، خاکو و وفرجین در شهرستان همدان، روستاهای مانیزان و پری پیروز و جوراب شهرستان ملایر، روستاهای ملحمدره ، حبشی و محمدآباد شهرستان اسدآباد، روستاهای ازناو و قلعه جوق شهرستان فامنین، روستای رسول آباد سفلی شهرستان بهار و روستای کاج در شهرستان رزن از میان یک هزار و ۴۰ روستای دارای سکنه استان همدان به عنوان روستاهای هدف گردشگری استان همدان انتخاب شده اند.
بافت ویژه و معماری خاص خانه‎ها، مغازه‎ها و مراکز محلات این روستاها، زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چندهزار ساله، وجود قنات های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این روستاها را به روستاهای شاخص با ارزش‎ گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.
معرفی و شناسایی این روستاها در راستای جذب گردشگران به بهبود وضعیت اشتغال روستاییان، جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها و حفظ بافت تاریخی روستاهای هدف گردشگری کمک می کند.
از میان این طبیعت بکر و کم نظیر در استان همدان وجود روستاهای هدف گردشگری یکی از ظرفیت های استان همدان برای جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی است که هر کدام از این روستاها ویژگی ها و شرایط و بافت تاریخی منحصر به فردی دارد که در کشور کم نظیر است.
کارشناس اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در این باره گفت: برای توسعه روستایی ۵۰۰ شغل جدید در روستاهای هدف گردشگری این استان در سال آینده ایجاد می شود.
رزیتا ناصرالمعمار روز دوشنبه در کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان همدان افزود: بخشی از اعتبارات برای اشتغالزایی و جذابیت روستاها در زمینه مرمت و بهسازی بناهای تاریخی و واجد ارزش در روستاها هزینه می‌شود.
وی اضافه کرد: در حوزه آموزش گردشگری فعالیت‌های خوبی انجام شده و دوره‌های آموزشی و نشست‌های متعددی در زمینه فواید حضور گردشگران برگزار شده که دهیاران استقبال خوبی داشتند.
وی بیان کرد: همچنین در این راستا هشت مجوز برای مجتمع های گردشگری و سفره‌خانه صادر شده است و ۲۲ مجوز اقامت بوم‌گری در روستاها در دست اقدام است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان چندی پیش اعلام کرد: براساس طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال، با استفاده از ظرفیت‌های محلی هر روستا رونق اقتصادی و اشتغال در روستاها فراهم می‌شود و روستاییان می‌توانند به عرضه تولیدات خود روی آوردند.
علی خاکسار هدف از اجرای این طرح را شناسایی و معرفی قابلیت های روستاهای هدف گردشگری کشور و افزایش انگیزه ساکنان این روستاها برای جذب گردشگر و توسعه تولید در روستاها عنوان کرد و افزود: در این طرح می توان با صرف هزینه کم برای روستاییان اشتغال ایجاد کرد و با حمایت از تولیدات روستایی در راستای تحقق شعار سال گام های مهمی برداشت.
وی با بیان اینکه طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در سه روستای ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان در حال اجرا است گفت:مرمت آثار تاریخی این سه روستا، توسعه اقامتگاه های بوم گردی و آموزش صنایع دستی در قالب این طرح در این سه روستا انجام می شود.
وی اداومه داد: تلاش شده اهالی این روستاها با آگاهی از داشته های بومی خود و حمایت سازمان میراث فرهنگی به ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و آموزش صنایع دستی بومی بپردازند.
خاکسار اظهار کرد: اولین اقامتگاه بوم گردی استان همدان در روستای ورکانه ایجاد شد و با توجه به علاقه مندی اهالی این روستا و وجود عناصر تاریخی همچون اصطبل مهری خانم و قلعه اربابی، می توان تعداد خانه های بوم گردی این روستا را افزایش داد.
معاون عمرانی بنیاد مسکن استان همدان نیز گفت: ۳۷ درصد جمعیت استان همدان در روستاها ساکن هستند و این رقم در کشور ۲۵٫۹ درصد است.
محمود امیری افزود: این آمار نشان می دهد جمعیت روستایی در همدان قابل توجه است و ماندگاری جمعیت روستایی در همدان به نسبت دیگر استان ها موفق بوده است و این حفظ جمعیت روستایی می تواند پتانسیل و ظرفیت ارزشمندی برای استان باشد.
وی اضافه کرد: ۳٫۲ درصد جمعیت روستایی کشور در همدان ساکن است و تنها ۲ درصد جمعیت شهری کشور در همدان ساکن هستند.
وی با تاکید بر اهمیت گردشگری روستایی بیان کرد: گردشگری روستایی تجربه یک زندگی محلی است و بنیاد مسکن، بهسازی روستاهای گردشگری و بهسازی روستاهای دارای بافت های باارزش روستایی را در دستور کار دارد.
امیری بیان کرد: بنیاد مسکن در راستای اجرای طرح های هادی روستایی، بافت های باارزش و دارای ارزش باستانی را شناسایی و احیا و حفاظت و ارزش های هویتی و بومی این آثٍار را حفظ می کند.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه، بهسازی ۱۲ روستای گردشگری و ۱۱ روستای دارای بافت باارزش برای بنیاد مسکن استان همدان مصوب شد که تاکنون بهسازی پنج روستای دارای بافت با ارزش اجرا شده و در روستای اشتران به عنوان اولین روستای گردشگری روستایی مرحله یک آن به اتمام رسیده است.
استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان است که به واسطه دارا بودن بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در سال ۸۵ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.
این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.
استان همدان حدود یک هزار و ۷۹ روستای دارای سکنه دارد.
۲۰۸۷/۷۵۲۳
گزارش از مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


روستاها


اشتغال