اخبار گردشگری

ساماندهی و تملک بافت تاریخی کهگیلویه نیازمند ۶۴۰ میلیارد ریال است

به گزارش ایرنا محمود باقری روز یکشنبه در نشست کارگروه میراث فرهنگی در یاسوج، اظهار داشت: از حدود ۴۰ هکتار بافت تاریخی زمین‌های بلاد شاپور تاکنون ۲۰ هکتار به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.
۱۸۳ خانه در عرصه اصلی بافت تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۵۰ خانه تهدید جدی برای بافت نیز محسوب می‌شوند.
وی افزود: تاکنون بخش زیادی از کاروان سرای بافت تاریخی بلاد شاپور احیا و مرمت شده، این در حالی است که سرمایه گذار این طرح شرایط صندوق احیا را نپذیرفته است.
علی پوزش فرماندار کهگیلویه نیز توجه به خانه‌های فرسوده و کاروان سرای این بنای تاریخی را نوعی سرمایه گذاری برای ایجاد رونق در استان ذکر کرد.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگ‌ترین یادمان‌های تاریخی متعلق به دوره صفویه است که به لحاظ اهمیت این بافت و بناهای ارزشمند آن نیازمند توجه بیشتر است.
وجود بیش از ۲ هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که به دلیل کم توجهی در حال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بافت قدیمی دهدشت با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود که به شماره ۳/۱۶۸۹ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
باقری گفت: فرماندارهای شهرهای استان موظف به تشکیل جلسه نسبت به رفع مشکلات خدمات ستاد سفر در استان هستند.
وی خواستار مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان در یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران را خواستار شد.
زمان برگزاری این نمایشگاه سه تا ۶ بهمن سال جاری اعلام شده است.
در این نشست همچنین برای برگزاری جشنواره‌های استانی و خارج از استان یک میلیارد ریال اعتبار از سر جمع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه این استان در نظر گرفته شد.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: موسوی
۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بلادشاپور


کهگیلویه و بویراحمد