اخبار گردشگری

آغاز مرمت و بازسازی حمام تاریخی امیر اسعد در تنکابن

نادر سحرخیز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این حمام تاریخی متعلق به دوره قاجار است و در نزدیکی مسجد تاریخی امیر اسعد واقع شده که از نظر ساختمانی و سازه‌ای با مسجد هم‌ دوره و از نظر پلان دارای مشخصات حمام‌های عمومی است.
وی با بیان اینکه این حمام تاریخی به شماره ۲۱۹۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است ، اظهار داشت : عملیات اجرایی مرمت در قسمت‌های سنگ ازاره بدنه، مرمت گنبد و طاق های حمام و تزئینات سقف با اختصاص اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیون ریال در حال انجام است .
سحرخیز خاطر نشان کرد : در ساخت این بنای ملی مصالحی از سنگ ، آجر ، گچ و ساروج به کار رفته است و تغییراتی بسیار جالب در فرم ورودی این حمام و ارتباط میان در و سربینه مشاهده می‌شود.
وی افزود : این حمام دارای چهار جایگاه رختکن به ‌صورت صلیبی شکل است و دو راه که از فضای سربینه شروع می‌شود ما را به قسمت گرم‌خانه هدایت می‌کند و بعد از طی کردن مسافت متناسب ، وارد خود گرم‌خانه می‌شویم.
رئیس میراث‌ فرهنگی شهرستان های تنکابن و عباس آباد خاطر نشان کرد : در گرم خانه نیز از نظر معماری مانند سربینه دارای شکل مربع است که در ضلع های بزرگ‌تر جایگاه‌های شست‌وشو و خزینه مشاهده می‌شود.
وی از این بنا با عنوان شناسنامه فرهنگی شهرستان یاد کرد ، بیان داشت : نقش شوراها و عوامل محلی در پاسداشت و نگهداری این گونه آثار باید به گونه ای باشد که از آن به عنوان جاذبه گردشگری نهایت استفاده به عمل آید.
امیراسعد تنکابنی ، حاکم تنکابن و فرزند سپهسالار تنکابنی فاتح تهران در انقلاب مشروطه است.
حمام‌ها از بناهای غیرمذهبی ایران هستند که در شهرها و روستاهای مختلف کشور احداث‌ شده‌اند و امروزه کم و بیش در برخی از روستاها مشاهده می شود.
با گذشت زمان این نوع حمام ها جای خود را به حمام‌های مدرن امروزی با فضاهایی متفاوت از حمام‌های تاریخی سپرده و از صفحه روزگار محو شدند و اصولا اگر هم به حیات خود ادامه می‌دهند نقش و کارکرد اصلی خود را ازدست‌ داده به‌ نحوی‌که عموما متروک گشته و یا بندرت در کاربری غیر از کاربری اصلی خود و به‌عنوان‌ مثال موزه و یا چایخانه و نظیر آن مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند.
در واقع با افول دوره حمام‌های سنتی، سنت‌ها و سبک‌های استحمام به شیوه سنتی نیز با شتاب زیادی رنگ ‌باخته و از بین رفته‌اند و دیگر از جماعت دلاکان، حجامتگران خبری نیست.
شهرستان ۱۶۷ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/۱۶۰۲/۷۵۱۳/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت حمام تاریخی


تنکابن