اخبار گردشگری

۱۷ کیلومتر راه در روستاهای هدف گردشگری کردستان بهسازی شد

رامین محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهسازی راه های روستایی مورد دف گردشگری استان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد و اعتبار آن از محل اعتبارات حوزه راه استان تامین می شود.
وی افزود: مسیر اورامان به هجیج حدود ۲۲ کیلومتر است که قسمت اعظم آن در حوزه شهرستان سروآباد واقع شده و تاکنون ۱۰ کیلومتر از این مسیر با صرف ۴۰ میلیارد ریال آسفالت شده است.
به گفته وی، هم اکنون آسفالت باقی مسیر نیز در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی کلی ۲۲ کیلومتر برنامه هدف به ۷۰ درصد رسیده و انتظار می رود با آغاز فصل عمرانی به پایان برسد.
محمودی با اشاره به اینکه ادامه بهسازی و آسفالت مسیر نیازمند تامین اعتبار حدود ۵۰ میلیارد ریال است، تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن سد داریان در این مسیر این پروژه به لحاظ رونق صفت گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.
وی یادآور شد: از جمله مناطق با ظرفیت گردشگری در استان می توان به روستاهای حوزه اورامان اشاره کرد که این اداره کل در چند سال گذشته اقدامات متنوعی را به منظور بهسازی آسفالت راه های روستایی آن آغاز کرده و بهسازی و آسفالت محدوده سلین به هجیج از جمله این اقدامات است.
وی اضافه کرد: در مسیر کوه آبیدر سنندج نیز ۱۵ کیلومتر برای بهسازی پیشنهاد شد که این طرح در ۲ مرحله اجرا می شود و اکنون هفت کیلومتر آن با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در حال انجام است و مرحله دوم نیز در دست مناقصه است.
کردستان بدلیل شرایط متفاوت تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و معماری خاص خانه های روستایی دارای ظرفیتی منحصر بفرد در توسعه بوم گردشگری بوده و قرارگیری کردستان در جوار رشته کوه زاگرس باعث شده است معماری روستاهای استان در سراشیبی کوه ها، کناره رودخانه ها بیشترین تعداد روستاهای هدف گردشگری را در خود جای دهد.
منطقه باستانی و کوهستانی اورامان از جمله زیست گاه های روستایی کردستان است که به علت روستاهای دارای معماری پلکانی در طبیعتی زیبا و فرهنگی خاص، آن را به منطقه هزار ماسوله مشهور کرده و دست اندرکاران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود ۴۳ روستای مورد هدف گردشگری را در این استان شناسایی کرده اند.
هم اکنون حدود ۴۸ درصد از ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر از شبکه راه های روستایی استان آسفالت شده که میانگین راه های آسفالت روستایی کردستان در ابتدای سال ۹۲ ۳۶ درصد بود.
در استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه (شهری و روستایی) وجود دارد که ۹۰ درصد این راه ها در مناطق کوهستانی و تپه ماهور واقع شده است.
کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مور از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
خبرنگار: حسن حسین زاده** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


اقتصاد


بهسازی راه ها


روستاهای گردشگری


کردستان