اخبار گردشگری

«ارگ گوگد» یادگار سترگ پیشینیان در خطه تاریخی گلپایگان

به گزارش ایرنا، این قلعه دیدنی که به عنوان دومین بنای خشتی و گلی ایران زمین از آن یاد شده، به شکل مربع و به وسعت ۶ هزار و ۴۰۰ متر مربع ساخته شده و دارای چهار برج قرینه هرکدام به ارتفاع ۱۲ متر است.
این قلعه فاخر تاریخی در زمان صفویه درمسیر جاده معروف ابریشم ساخته شده و در زمان صلح به عنوان کاروانسرا، محل استراحت کاروان تجار و حاکمان ولایات ایران بوده و در زمان جنگ نیز به عنوان دژ نظامی از آن استفاده می شده است.
وجود اتاق های سنتی در کنار حیاط سرسبز با حوضی بزرگ و پر آب، حکایت خانه های قدیمی و باغ های ایرانی را به بازدید کنندگان و گردشگران یاد آوری می کند.
وجود پنجره های منبت کاری شده با دیوارهای کاهگلی، با رنگی خوش و فرح بخش و شبستان های تو درتوی ارگ گوگد نیز محیطی آرام، دلنشین و به یاد ماندنی را در خاطرها زنده می کند.
ارگ گوگد اکنون با دارا بودن ۲۰ اتاق و سوئیت های زیبا در ۲ طبقه ، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه های متنوع و زیبای گردشگری به عنوان مکانی برای بازدید، اقامت و استراحتگاه گردشگران و مسافران مورد استفاده قرار می گیرد.
این قلعه تاریخی در پنج کیلومتری شهر گلپایگان، در سال ۱۳۷۸ با نظارت اداره میراث فرهنگی بازسازی و به شماره ۲۵۷۴ در فهرست آثار ملی ثبت، و در سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد.
مدیر عامل ارگ گوگد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در ۹ ماه امسال حدود ۷۰ هزار گردشگر و مسافر از این بنای تاریخی در شهرستان گلپایگان دیدن کردند.
نوشین عصار اضافه کرد: این تعداد بازدید کننده نسبت به مشابه سال قبل حدود ۶ هزار نفر افزایش داشته است.
وی به اقامت سه هزار و ۴۰۰ مسافر و گردشگر در ۹ ماه امسال در ارگ گوگد نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: از این تعداد، مجموعه ارگ پذیرای ۱۷۵ نفر گرشگرد خارجی از کشورهای کشورهای افغانستان، پاراگوئه، کره جنوبی، هلند، کانادا، دانمارک، اتریش، ایرلند، بحرین، چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا بود .
مدیرعامل ارگ گوگد با اشاره به اینکه به صورت میانگین ماهانه ۶ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری این بنای تاریخی خشت و گلی هزینه می شود گفت: امسال بیش از ۵۰میلیون تومان برای تعمیرات، مرمت، تجهیز، زیباسازی محوطه و مبارزه با موریانه و حشرات در این مجموعه هزینه شد.
شهرستان گلپایگان با سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و بیش از ۹۰ هزارنفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
گ/۷۱۳۸ / ۶۰۲۲ خبرنگار: محمد حسین توفیقی – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


ارگ گوگد


گلپایگان