اخبار گردشگری

طرح مرمت بام تاریخی بازار اراک پایان یافت

سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرمت بام این اثر تاریخی برجسته از تیرماه امسال آغاز شده است و چهار هکتار از بام راسته بازار شامل ۳۰ طاق، هفت سرا در موقعیت های شمال، جنوب، شرق و غرب بازسازی انجام شد.
وی اظهار کرد: اصلاح ناودان ها، شیب بندی بام، مقاوم سازی و تعویض ستون های آسیب دیده سراها از جمله عملیات مرمت بازار تاریخی اراک را شامل می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: با مطالعات انجام شده کف سازی سراهای کاشانی، اکبریان، کرمانشاهی و آقایی نیز در دستور کار قرار داشت که عملیات آن اجرایی شده است.
حسینی افزود: در سراهای حاج باشی و مسگرها نیز با توجه به نوع تخریب های صورت گرفته، مرمت های اصولی انجام و ورودی کاروانسرای نو نیز بازسازی شد.
وی اظهار کرد: برای تکمیل مرمت های مورد نیاز در بازار تاریخی اراک، همکاری تمامی دستگاه ها لازم است و با رویکرد مثبت استاندار مرکزی و نمود آن در بازدید از بازارتاریخی اراک، شاهد عزم جدی برای مرمت اساسی در این بنای مهم تاریخی به عنوان شاهرگ اقتصادی شهر اراک خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: با همکاری همه جانبه مدیران استانی مقدمات نزدیکی این اثر مهم تاریخی به استاندارد های مورد نیاز برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو فراهم شده است.
حسینی افزود: بازسازی بازار تاریخی اراک به عنوان یکی از آثار منحصر به فرد استان و کشور نیاز به همکاری شهرداری، اوقاف و امور خیریه، راه و شهرسازی و کسبه بازار دارد.
مجموعه تاریخی بازار اراک با ۱۴ هکتار وسعت از آثار منحصر به فرد دوره قاجاریه و نمونه ارزشمندی از معماری ایرانی و اسلامی است که برای مرمت و احیا به همکاری بین دستگاهی نیاز دارد از این رو تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی باید در این زمینه احساس تکلیف کنند.
بنای کنونی بازار تاریخی اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و یک راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت ۱۰۰ متری، هر قسمت دارای ۵۰ باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می گویند.
در دوره اخیر ۲ گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یک صد متر از جنوب راسته اصلی، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
علاوه بر ۲ راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود ۲۰ سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است، ۱۸ واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در ۲ طبقه و سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای ۲ طبقه تشکیل شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت بازار


استان مرکزی