اخبار گردشگری

پرونده بافت تاریخی میبد برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، فاطمه دانش یزدی در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان میبد افزود: بافت تاریخی میبد قابلیت معرفی شدن در گستره جهانی را داراست، از این رو پرونده ثبت آن در حال تدوین است و برای قرار گرفتن در نوبت فهرست ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود.
وی خاطر نشان کرد: بافت تاریخی میبد نیز مانند بافت تاریخی یزد زنده و پویاست و می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگران باشد.
این مسئول با بیان اینکه شهرستان میبد با برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری نیاز به توجه جدی و برنامه ریزی در توسعه زیر ساخت ها دارد، گفت: ظرفیت های نهفته زیادی در این شهرستان وجود دارد اما به دلیل بسیاری از کاستی ها قادر به جلب رضایتمندی کافی گردشگران نیست و انتظار می رود با برنامه ریزی و همکاری همه جانبه این کاستی ها جبران شود.
دانش یزدی، با یادآوری برنامه ریزی های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه زیر ساخت های گردشگری شهرستان میبد، بر ضرورت همراهی مدیران این شهرستان در این راستا تاکید کرد.
در این نشست، فرماندار شهرستان میبد با قدردانی از اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف میراث فرهنگی در شهرستان، به بیان مسائلی از جمله محورهای فرهنگی و تاریخی و رفع مشکلات هنرمندان و صنعتگران این شهرستان پرداخت.
شهردار میبد نیز در این نشست آمادگی خود را برای مشارکت و حمایت همه جانبه از طرح های سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد.
میبد هم که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده هفت هزار سال قدمت دارد و از شهرهای تاریخی استان یزد محسوب می شود.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در شهر کراکوف لهستان ، با اجماع اعضا، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حدود ۷۵۰ هکتار از بافت تاریخی این شهر در سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسید و هم اکنون حدود ۲۰۰ هکتار از این بافت ثبت جهانی شده است.
استان یزد ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
۶۱۹۷ تنظیم کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بافت تاریخی


میبد