اخبار گردشگری

آغاز کاوش معبد لائودیسه نهاوند از سال آینده/ ۹۵ درصد کارهای حقوقی این معبد انجام شد

محسن جانجان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای تملک و خرید یکی از منازل مسکونی که در حریم معبد لائودیسه قرار دارد در سال جاری پنج میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که ۹۵ درصد کارهای حقوقی و انتقال سند آن انجام گرفته و مشکلی برای کاوش وجود ندارد.
وی افزود: چنانچه پس از نهایی شدن انتقال سند این ملک به میراث فرهنگی امکان کاوش وجود داشت این کار صورت می گرفت اما با توجه به سرما و بارش های زمستانی کاوش امکان پذیر نبوده و این کار در فصل بهار سال آینده انجام می شود.
جانجان با اشاره به اینکه طبق قانون هر گونه ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی و باستانی باید با اجازه میراث فرهنگی صورت گیرد ادامه داد: چون این منطقه از مناطق قدیمی و دارای بافت فرسوده بوده و در صورت وقوع زلزله می تواند حوادث ناگواری را به وجود آورد لذا صرف نظر از ارزش تاریخی، کشف معبد باید هر چه زودتر صورت گیرد تا املاک واقع در این منطقه نیز تعیین وضعیت شوند تا مردم بتوانند نسبت به بازسازی منازل خود اقدام کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند گفت: برای ادامه کاوش معبد نیز ۲ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که برای این منظور پیگیری های لازم به عمل آمده و این مبلغ نیز در کمیته برنامه ریزی شهرستان به تصویب رسیده است.
جانجان گفت: با توجه به اهمیت معبد لائودیسه که از آثار باستانی مربوط به یونان است کشف این معبد می تواند تاثیر بسزایی در موقعیت گردشگری نهاوند داشته باشد و این شهر را جهانی کند.
وی به اقدامات صورت گرفته در رابطه با کشف این معبد گفت: برای کشف معبد لائودیسه از سال ۸۴ تاکنون ۲ مرحله عملیات گمانه زنی به سرپرستی دکتر رهبر، استاد دانشگاه تهران انجام گرفت که ادامه آن به علت تراکم منازل مسکونی میسر نشد.
وی در خصوص نتایج حاصل از گمانه زنی های صورت گرفته در منطقه دوخواهران این شهرستان افزود: در گمانه ‌زنی‌ های انجام گرفته آثاری از دوره سلوکیان کشف شد اما تراکم خانه ‌ها و خیابان ‌های منطقه امکان گمانه‌ زنی بیشتر را نداد با این وجود کشف مقادیری سفال دوره سلوکیان و ۱۱ سکه نقره دوره اشکانی توسط هیات باستان شناس نشان داد که معبد در این منطقه واقع شده است.
گفتنی است؛ بر اساس مدارک موجود معبد لائودیسه برای همسر آنتیوخوس، ملکه لائودیسه ساخته شده و اکنون زیر خروارها ساخت و ساز مدفون شده‌ است.
در سال ۱۳۲۲ باستان ‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه‌ای واقع در منطقه قدیمی دو خواهران کتیبه‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت.
بر اثر حفاری‌هایی متعددی‌ که‌ برای‌ یافتن‌ آثار معبد سلوکیان‌ در نهاوند انجام‌ شده‌ ستون‌ها، سرستون‌ها و سنگ‌های‌ تراش‌ خورده‌ زیادی‌ یافت‌ شده‌ است همچنین‌ سنگ‌هایی‌ در حمام‌های شهر، منازل‌ قدیمی و بازار نهاوند یافت‌ شده‌ که‌ برخی‌ معتقدند که‌ این‌ سنگ‌ها از بقایای‌ ستون‌های‌ معبد هستند.
شهرستان نهاوند یکی از شهرهای تاریخی استان است که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد، این شهرستان علاوه بر تاریخی بودن قطب مهم گردشگری طبیعی استان بوده و سرابهای آن یکی از پربازدید ترین مراکز تفریحی استان به شمار می آید.
۲۰۸۷/۷۵۲۵ خبرنگار: وحید سیفی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


نهاوند


معبد لائودیسه


میراث فرهنگی