اخبار گردشگری

دینانی: اگر ایرانی ها نبودند تاریخ اسلام لبریز از داعشی ها می شد

این فیلسوف و دین پژوه که به واسطه مطالعات ژرف در حکمت اشراق و تحلیل آثار سرسلسله آن شهاب الدین سهروردی مشهور است شامگاه امروز، به بهانه زاد روز اش و نیز نیم قرن تلاش در واکاوی علم فلسفه و اعتلای فرهنگ از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در محل این انجمن مورد تقدیر قرار گرفت.
رحمانی فضلی وزیر کشور نیز لحظاتی در این مراسم حضور یافت و با اهدای یک هدیه از دینانی قدردانی کرد.
دینانی در این آیین اظهار داشت: به آسانی می توان گفت که تمام فیلسوفان اسلامی یا ایرانی بوده اند یا ریشه ایرانی داشته اند حتی در علم حدیث که اعراب مدعی آن هستند بازهم صاحب هر ۶ کتاب «صحیح» ایرانی بوده اند این غیر از شیخ کلینی شیعه صاحب کتاب الکافی است.
صحاح ستّه یا کتابهای صحیح شش‌گانه، معتبرترین کتب حدیث نزد اهل سنت است. این کتاب‌ها پس از قرآن کریم مهمترین منابع دینی است که در دسترس اهل سنت است و توسط علمای اهل سنت مطالعه و استفاده می‌شود. عبارت اند از:
صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ترمذی، سنن نسائی ، سنن ابن ماجه.
این فیلسوف که سه بار برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده است افزود: من از دیدگاه قوم پرستی و ناسیونالیسم صحبت نمی کنم بلکه از دیدگاه فرهنگی صحبت می کنم، همه می دانیم در تاریخ چه کسانی کتابها و آثار فرهنگی ایرانی را به آتش کشیدند و همانها دشمنان امروز ایران هم هستند.
صاحب کتب دفترعقل و آیت عشق، درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و فلسفه و ساحت سخن، تصریح کرد:
ایران مهد تمدن بشر بوده است، زمانیکه اروپا در توحش بسر می برد ایران در اوج تمدن سازی و گسترش فرهنگ بود.
استاد بازنشسته رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: در اروپا تنها یونان به واسطه فیلسوفان بزرگ اش شناخته می شد اما سایر کشورها در جهل و توحش بودند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم در سخنرانی خود به مدح زبان فارسی نیز پرداخت و گفت: ما فیلسوفان اسلامی معاصر ایران نه اینکه عربی نمی دانیم بلکه به عمد آثار خود را به فارسی می نگاریم تا تکریم ، تداوم و بروز توانمندی زبان فارسی باشد.
در این گرامی داشت که در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد حسن بلخاری رییس این انجمن ، غلامرضا اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ، نجفقلی حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، منوچهر صدوقی سها عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، احمد رضا خضری عضو گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی در بیان شخصیت علمی ابراهیمی دینانی سخنرانی کردند.
غلامحسین ابراهیمی دینانی متولد ۵ دی ۱۳۱۳ در روستای دینان، از توابع درچه، اصفهان فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و احیای اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی است.
از او تالیفات بسیاری در دو حوزه فلسفه و دین پژوهی منتشر شده است.
او علاوه بر سالها تدریس فلسفه در دانشگاه تهران اکنون کلاس های آزاد فلسفه در مراکز علمی را دایر دارد و سالها سلسله ای از مباحث فلسفی را با عنوان معرفت در شبکه چهار تلویزیون ایران برگزار می کند.
وی دانش اندوخته حوزه های علمیه در اصفهان و قم و نیز دکترای فلسفه از دانشگاه تهران است.
دینانی از شاگردان علامه محمد حسین طباطبایی فیلسوف نامی قرن بوده است.
فراهنگ** ۹۲۴۶**۱۸۲۳ خبرنگار: علیرضا مرادی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


عرفان


انجمن مفاخر


گرامی داشت ابراهیمی دینانی