اخبار گردشگری

آشپزخانه سلطنتی سعدآباد بازسازی می شود

به گزارش روز چارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سعدآباد، آخرین بازسازی اساسی موزه آشپزخانه سلطنتی سعدآباد در اواخر دهه ۴۰ انجام شده بود.
به علت قدمت زیاد و همجواری با رودخانه دربند با مشکلاتی از قبیل ریختگی و آسیب دیدگی سقف و بدنه، رطوبت زدگی، غبار گرفتگی و نا ایمن بودن شیشه ها، عدم ایمنی سیم کشی های ساختمان و .. مواجه بود که با لحاظ اولویت، پروژه حفاظت و مرمت آن آغاز شد و بازسازی بخش های آسیب دیده، رنگ آمیزی ساختمان و نمای آن، تعویض شیشه ها، تعویض سیم کشی ها و داکت کشی، تعویض محل مخزن موزه و ایمن سازی آن انجام شد.
تغییر چیدمان موزه به منظور افزایش ایمنی و بهبود کیفیت نمایش اموال، و مستند نگاری اموال آن، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این موزه است.
در فاز بعدی، راه اندازی مجدد گالری موزه جهت نمایش عکس ها و فیلم های مربوط به تشریفات پهلوی در دستور کار قرار دارد.
در سال ۱۳۸۸ بنای مذکور که به مدت ۴۰ سال متروکه مانده بود، مرمت اضطراری شده و موزه آشپزخانه سلطنتی درآن افتتاح شد.
موزه آشپزخانه سلطنتی که یکی از پر بازدیدترین موزه ها در مجموعه سعدآباد است، با ۸۰۰ متر مربع بنا در زمان پهلوی دوم به ‘آشپزخانه مخصوص ‘معروف بوده و محل طبخ غذا ویژه پهلوی دوم و خانواده او بود و انواع دستگاه های برقی یخ ساز، پیتزا پز ، غذا ساز، چرخ گوشت ، سیب زمینی پوست کن ، رنده برقی ، قهوه ساز و کباب پز و… در این آشپزخانه استفاده می شد و در سال ۱۳۵۴ از طرف یک شرکت آلمانی تمام امکانات آشپزخانه تغییر و به مدرن ترین تجهیزات مجهز شد بخصوص سیستم برقی فر که ترکیبی از انواع فر و گریل، سرخ کن، گرم خانه و قابلمه های برقی می باشد که در قسمت وسط و در مرکز سالن آشپزخانه نصب شده است.
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده ‌است.
مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه به شکل موزه درآمد ولی با این وجود، یکی از کاخ های فعلی ریاست جمهوری برای ملاقات های رسمی در این مجموعه قرار دارد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سعدآباد


آشپزخانه سلطنتی